El 2016 es preveu un any de transició al World Rally Championship (WRC). Tant bon punt arrenqui el 84è Rallye Monte-Carlo la imatge que encapçala l’article quedarà obsoleta. Tot seguit repassem els canvis, novetats i absències que coneixem fins ara.

Volkswagen, després del magnífic 2015 que ha tancat (tres primers classificats) no presenta grans canvis de cara a la nova temporada. Manté els 3 pilots (Ogier, Latvala i Mikkelsen) i el Polo WRC no presentarà grans novetats. Fins ara la batalla per les victòries quedava centrada en els tres pilots de la marca de Wolfsburg. Un error informàtic al web oficial del WRC situava aquesta setmana a Sébastien Ogier com a vencedor del mundial 2016. Caldrà veure si els seus companys nòrdics li posen les coses tant fàcils.

El canvi més emocionant ve de la mà dels coreans establerts a Alzenau (Alemanya), Hyundai. Al Monte Carlo es preveu l’estrena del nou i20 WRC, més potent, més agressiu, i amb més aspecte de cotxe de guanyar ral·lis, hi ha qui ja l’anomena el Polo-Killer (Mata-Polos).  Pel que fa als pilots, la confirmació de qui tindria volant oficial no va arribar fins a la presentació oficial del nou i20 WRC. La marca ha retingut al jove talent neozelandès, Paddon, i sembla que Sordo i Neuville també seguiran. Tot i que algunes veus situaven al belga fora de Hyundai després del decebedor final d’any que ha tingut, el seu nom i el del seu copilot van aparèixer a la finestreta del cotxe oficial. Sordo, a qui Hyundai ha fet líder (ha de disputar mínim 10 proves puntuant com a oficial), té a les seves mans una oportunitat única per fer-se (amb el permís de Volkswagen) amb el títol. La marca seguirà amb l’estratègia de rotacions de pilots que fins ara havia començat a implementar. Defensen que d’aquesta manera poden aprofitar els punts forts dels pilots segons el ral·li o superfície.

Ford no participa oficalment al WRC des de 2013, però l’equip de Malcolm Wilson (M-Sport), tradicional preparador de Ford al món dels ral·lis, s’encarrega de fer-ne les funcions (a més d’omplir les inscripcions de les proves arreu del món d’unitats de Fiesta privats). De cara al 2016 s’havia pogut sentir que els plans de l’equip no incloïen l’aparició de dos Fiesta RS WRC, però M-Sport ha sorprès contractant els serveis de Ostberg (oficial de Citroën durant el 2015) per disputar un mínim de 10 proves, i Camilli (jove talent provinent de la categoria WRC-2). Pel que fa a Evans i Tanak, els pilots que van disputar totes les proves del 2015 al volant dels Fiesta oficials del preparador britànic, el primer queda relegat a la categoria WRC-2, per seguir desenvolupant la nova evolució del Fiesta R5, i el darrer, estarà al volant d’un Fiesta RS WRC, però en aquest cas, de l’equip DMACK, el fabricant de neumàtics que tant aposta pel món dels ral·lis. Kubica i Bertelli, tal i com van fer al 2015, pilotaran també Ford privats.

La notícia més trista ve de la mà de Citroën. Els francesos abandonen el campionat del món de ral·lis durant el 2016 amb l’objectiu de desenvolupar un cotxe guanyador de cara al 2017. Una estratègia semblant a la que van dur a terme a l’any 2006 (durant la creació del Citroën C4 WRC) i que no va sortir gens malament. La diferència és què, 10 anys després la situació és més complicada, ja que els gals s’hi han vist més forçats. Amb un DS3 WRC incapaç de plantar cara als Volkswagen, sense cap super-estrella a les files, un canvi de reglament de vehicles que canvia de cara al 2017, i a tot això hem d’afegir el programa al Campionat de Turismes WTCC, a Citroën no li ha quedat altra que centrar-se i replantejar la situació. També han acomiadat a Loeb (que actualment disputa el Dakar 2016 amb Peugeot) de l’equip del Campionat de Turismes, cosa que tanca portes a veure’l dalt d’un WRC durant el 2016. El vídeo commemoratiu que li van preparar, augura una jubilació forçada de l’alsacià nou vegades campió del món.

Abu Dhabi Total World Rally Team serà el nom de l’equip que amb DS3 preparats per PH-Sport, defensaran el nom de Citroën, tot i no ser oficials i disputar només les proves europees. Dins dels cotxes de moment sabem que podrem veure a Kris Meeke (encarregat també de desenvolupar el vehicle de 2017), a Stéphane Lefebvre (jove talent francés), a Craig Breen (que debutarà en un WRC) i a Khalid Al Qassimi (responsable de l’equip).

Amb tot això i a l’espera de confirmació oficial dels programes dels pilots catalans Nil Solans i Xevi Pons, ens espera un campionat molt emocionant. Si més no, esperem que més interessant que al 2015, on l’escut de Volkswagen i la Marsellesa van ser els protagonistes de la gran majoria dels podis que el WRC reparteix pel món.