La nit de reis sempre ha estat la nit més especial de l’any. Una nit màgica on els anhels, la màgia, la il·lusió i felicitat es palpen en els somriures nerviosos dels infants i en la lluentor de la seva mirada.

Al fer-se adult la nit de reis és, si se’m permet, encara millor. No hi ha cap plaer al món comparable al de ser capaç de transmetre els sentiments lligats a la nit de reis, a la complicitat i felicitat absoluta que hom sent quan endevina espurnes de la mateixa il·lusió, alegria i anhels en els infants que un ja sentia quan era petit. D’alguna manera, la nit de reis esdevé especial per què ens permet recuperar la il·lusió de la infantesa, la innocència perduda, produint una màgica fusió entre adults i infants, en un exercici d’empatia que ens permet recuperar les sensacions pures de la nostra infantesa.

Em miro el nou BMW M4, el matí precedent a la nit de reis. El fred, el gebre i un vent gèlid fan acte de presència en un matí d’hivern tancat, mentre el sol mandrós comença a saludar-nos entre els pinars, alzines i matollars de la collada de Parpers, frontera natural del Vallès i del Maresme.

La sola visió del M4 és excitant. El seu color daurat dialoga amb els primers raigs de llum del dia i li debat el protagonisme. El bavarès fa cara de noi dolent. Els seu frontal, dotat amb els fars allargats adaptatius amb tecnologia Led, grans spòilers i generoses entrades d’aire és realment espectacular, digne d’un súpercotxe d’ensomni.

BMW_M4_011

Amb tot, el de Munic no és un cotxe barroc ni recarregat, seguint la llegenda fixada pels seus predecessors sorgits de la divisió Motorsport de BMW. Amb 4’7 metres de llarg i gairebé 1’90 d’ample, el nou M4 és un atleta estilitzat i poderós que mostra els seus músculs, sobretot, als amples passos de roda posteriors i a un espectacular capó que amaga la superlativa mecànica del poderós M4.

M’apropo al model més prestacional de BMW, i sento les mateixes sensacions que sentia quan era nen i obria els regals que la nit anterior havien portat els reis mags. El meu estat d’ànim cau en una profunda alegria i il·lusió, i el món deixa de girar als meus peus. No existeix res més enllà del bavarès. Per uns segons, el meu món es redueix a l’atlètica silueta del poderós model de Munic i al reguitzell de sensacions que evoca.

Em deixo caure al còmode bàquet de cuir que fa de seient del copilot. Avui toca explicar les impressions del nou M4 com a passatger, centrant-me en aquells imperceptibles detalls i sensacions que sovint s’escapen quan seiem al volant. El conductor avui serà el Ferran Boada, company de Canal de Motor.cat, qui tindrà el privilegi de provar el nou M4. Nosaltres només haurem de regalar-nos un festival sensorial, confiant en les expertes mans del nostre company.

El conductor engega el poderós motor de sis cilindres en línia, tres litres de cilindrada i dos turbos. El BMW ens regala un rugit gutural per resposta que em provoca un nus a l’esquena i una petita esgarrifança al clatell que eriça els pèls del meu braç. No porto ni deu segons dins del M4 i ja m’ha fet sentir viu. Incrèdul, miro el quadre de comandaments del nou M4, i de seguida reconec la sobrietat i elegància pròpies de BMW, per bé que amb petits detalls que denoten que ens trobem dins un cotxe especial, com ara els acabats de fibra de carboni de la consola central i el recolzabraços central. Seure dins del BMW M4 provoca tot un atzucac de sensacions i et fa sentir especial i privilegiat a parts iguals.

BMW_M4_07

Ens posem en marxa. El bavarès se sent segur i majestuós, i ho transmet de seguida gràcies a una direcció dura, intuïtiva i molt directe. Iniciem el recorregut pel coll de Parpers, amb el mode “Efficiency” seleccionat, i el nou M4 ja ens permet intuir una part del seu enorme potencial. Gràcies a les ajudes electròniques de tracció i estabilitat, és realment molt fàcil negociar els revolts, per tancats que aquests siguin. A més, els seients de tipus bàquet, les dures suspensions i el tacte de la direcció fan que l’orografia del terreny, les irregularitats de l’asfalt o els girs revirats pràcticament no es facin notar dins de l’habitacle, garantint el màxim confort en un model tan radical com és aquest M4.

Fins i tot el bavarès es pot comportar com un ésser racional i civilitzat, molt apte per un ús quotidià, gràcies a uns paràmetres de consum i rendiment d’allò més raonables seleccionant el mode de conducció eficient de que fa gal·la.

Però l’essència del nou M4 desprèn esportivitat, passió i dinamisme pels quatre costats. Dotat d’una caixa de canvis automàtica de doble embragatge DKG amb acabat Drivelogic de set velocitats, d’unes gegantines llandes de dinou polsades i dels frens carbonoceràmics que equipa (específics pels models Motorsport de BMW), el nou M4 és una màquina pensada per fer-nos gaudir. Els seus potents frens detenen els 431 cavalls de forma contundent i sense rareses al volant, cosa que garanteix la màxima seguretat del vehicle fins i tot en mans poc avesades a models del nivell d’esportivitat del M4.

Seleccionem el mode Sport+, i el nou M4 allibera tot el seu potencial, transformant-se en una autèntica bèstia salvatge amb ganes de devorar l’asfalt. La suspensió s’endureix i es mimetitza amb l’asfalt, aconseguint una fusió gairebé perfecte entre home i màquina i multiplicant el dinamisme del conjunt. En aquest mode hom pot comprovar també el treball perfecte del diferencial actiu M que incorpora el vehicle, que optimitza la tracció als revolts més lents o complicats, fent del nou M4 un cotxe molt noble, que avisa i adverteix al conductor en tot moment del seu potencial i ens recorda un cop i un altre on són els nostres límits, alhora que ens perdona i corregeix de manera segura i imperceptible quan, si s’escau, cal fer saltar les ajudes electròniques.

Curiosament, quan més ràpid vas (sempre dins la legalitat) i més potent és el cotxe, és quan més lentament sents passar els revolts, les rectes, les acceleracions i les frenades. Una curiosa contradicció que fa bullir la sang, serrar les dents, tensar els músculs i gaudir com un infant amb la seva joguina favorita. Els teus dits senten acaronar l’asfalt a la sortida del revolt insinuant una gairebé imperceptible derrapada abans de que la teva esquena senti l’etzibada del potent motor de sis cilindres empenyent el vehicle un cop el conductor entra a la recta amb un festival de llum, sonoritat i alegria. De nou un calfred al clatell precedeix el moment d’apurar uns pocs metres més la frenada, i el conductor torna a traçar el següent revolt amb decisió. Per uns segons, tots els teus sentits es centren en la passió i puresa emocional, en un esclat sensorial que t’arrossega al llindar de la felicitat més absoluta.

Apaguem el motor, baixem del cotxe i un somriure sincer es fa amo i senyor del meu rostre. El passeig amb el monstre bavarès m’ha fet evadir de tota realitat quotidiana, i m’ha regalat il·lusió i alegria a dojo. Experimento exactament les mateixes sensacions que ara fa molts anys vaig sentir quan els reis d’orient em van portar el primer circuit d’Scalextric. Les mateixes sensacions que veig reflectides a les cares dels infants quan reben els regals de reis. És la màgia del BMW M4. És la màgia de la nit de reis.