La divisió més urbana de Mercedes-Benz, Smart, donava el toc d’atenció als seus competidors a finals del 2014 amb el nou Smart Forfour. Qui fins ara no hagi sentit a parlar de la nova generació del micro utilitari d’Stuttgart, pot ser que no sigui d’aquest món. Shows, presentacions, esdeveniments i fins i tot un concessionari a Barcelona dedicat exclusivament a la marca, demostren la importància d’aquest nínxol de mercat pels alemanys.

Smart Forfour Exterior

Ara ens tocava a nosaltres seure al volant del nou Forfour durant uns dies i extreure’n conclusions. Els nous Fortwo i Forfour redefineixen una nova estratègia de marca. Ambdós models tenen el mateix “look” i perfectament podrien ser la versió 3 i 5 portes d’un mateix. És la renovació més notòria que ha rebut Smart des de l’aparició del City-Coupé, en un ja llunyà 1998.

Parlant estrictament del Forfour, no és el primer que veiem circulant. La primera generació va aparèixer al 2004. Formava part del segment B i era cosí germà del Mitsubishi Colt. S’allunyava del que el públic havia acostumat com a Smart i la recepció no va ser tant destacada com pot haver estat la del primer City-Coupé a l’any 1998. Les ventes no acompanyaven i el malaurat Forfour es deixà de fabricar al cap de dos anys, al 2006.

Després de 8 anys amb el nom Forfour a la deriva, ens trobem amb aquesta petita demostració d’estil, modernitat i tecnologia. Un cotxe que gira caps pel carrer cridant l’atenció. La nostra unitat, de color blanc i amb un interior blau i blanc bastant futurista, el tradueix en un cotxe simpàtic i fresc. Feia que la gent és fixés en nosaltres. Un cotxe que agrada a les mares, nens petits i gent jove.

Interior

Smart Forfour Interior

Només seure a l’interior podem copsar un ambient retrofuturista, treballat, amb petits detalls com el climatitzador o el conta-revolucions, i amb una demostració de que sense materials d’una qualitat tant òptima com els que podem trobar en un cotxe d’un segment superior, es poden obtenir dissenys i acabats satisfactoris, cridaners i que aporten un plus al producte. En el nostre acabat “proxy”, el tablier queda recobert d’una tela blava que com es pot apreciar, aporta un toc diferent al que estem habitualment acostumats. La zona de baix, blanca, és d’un plàstic bàsic, però pel sol fet del color, l’apreciem com si fos d’una qualitat superior. Molt ben resolt. L’únic inconvenient d’aquest interior tant innovador és que aquest mateix blanc queda brut per poc que posem els peus al seu lloc.

Ah! I si sou conductors habituals de Renault haureu advertit que la palanca de canvi i algun altre petit detall són els mateixos que podem trobar en molts Megane o altres models de la marca francesa. No és casualitat. Els Smart comparteixen plataforma amb el Renault Twingo, però tot i veure detalls similars, les marques han treballat per a diferenciar-se i aconseguir dos públics objectius diferents. Podeu consultar aquí la prova del Twingo (més desenfadat, esportiu i juvenil), del meu company Ferran Vital.

Seguim amb l’interior, perquè amb el paquet Cool & Media trobem el ja comentat climatitzador “retro” (que va patir per mantenir-me fresc en plena onada de calor) i una pantalla tàctil de 17,8 cm (7 polzades) que sobresurt del tauler. Intuïtiva, fàcil de manipular i molt cridanera. Aquesta opció ens suma tot allò que un usuari avantguardista i amb ganes de tenir tota la tecnologia habitual pot desitjar (encara que es mogui en un mirco-utilitari): USB/AUX, control de veu, mans lliures, navegació i Bluetooth, tot controlat a la pantalla. Una opció costosa (850 euros), però si anem amb un cotxe amb aires de futur, fem-ho bé.

_MG_7069

I si parlem de futur, parlem d’estalvi de combustible. Del consum en parlaré a l’apartat de motor, però a l’ordinador d’abord i al sistema de multimèdia ens fa de mare. Un recompte de la nostra acceleració progressiva (o no), de l’acoblament de les velocitats i de les frenades previsores (o no). Ens va recordant i “tocant el crostó” quan som poc ecològics, i ens fa un resum cada un dels nostres trajectes, amb un percentatge. Interessant, però a vegades innecessari. Val a dir que aquest sistema és totalment desconnectable, preveient que alguns usuaris es poden posar nerviosos o no volen haver d’estar pendents de la conducció ecològica, que no sempre és la més segura.

La posició de conducció és alta i agradable, el volant treballat, amb sensació de qualitat i des d’on podem accedir fàcilment a tots els controls habituals (equipa control de creuer i limitador de velocitat). A l’habitacle s’aconsegueix una sensació d’espai, poc habitual en aquests micro-utilitaris, en gran part degut a la configuració mecànica i re-disseny d’estàndards automobilístics. Tot seguit hi entrem. Les places posteriors són de fàcil accés i per la mida del vehicle, sorprenentment espaioses, però el maleter pot quedar-se una mica curt d’espai, tot i ser correcte per un cotxe com aquest.

_MG_7077

Girem la clau

Escoltem el motor benzina de tres cilindres en línia, 999 cm3 , i 71 cv, a darrera. Juntament amb el Twingo, són els utilitaris que posseeixen una disposició del motor més original. Com el City-Coupé del 1998, aquest parell de joves rebels tenen motor al darrere i tracció posterior. Com si d’un Porsche 911 es tractés. Això, juntament amb un so bastant engrescador quan el puges de voltes, fan despertar als més racing. I és que el petit Smart, amb les seves minúscules rodes poden despertar més d’un somriure en carreteres ben revirades, insinuant la seva petita part posterior al sortir dels revolts. I tot això a velocitats molt més baixes que les que ens cal per somriure amb un gran esportiu.

Trobo genial que es recuperin configuracions i tecnologies que van ser satisfactòries durant èpoques passades i que havíem oblidat amb el pas del temps. Com eren els petits utilitaris des dels anys 40-50? Volkswagen Beetle, Fiat 500, SEAT 600? Motor i tracció posteriors! Amb tanta varietat de models, segments i configuracions que tenim avui en dia, els utilitaris “rear-engine/rear-wheel-drive” no hi poden faltar.

_MG_7062

Posant-nos rigorosos, apartant els idil·lis sobreviradors i tornant a la ciutat (el seu terreny predilecte), el Forfour s’hi troba molt còmode. Una direcció tova quan cal fer girs tancats, que s’endureix quan cal estabilitat, un embragament tou, una palanca de canvis també suau i una suspensió bastant correcta pel que fa a les ciutats plenes de sots i trampes de velocitat, fan que el conductor s’hi trobi molt a gust. I si necessitem entrar en una rotonda o incorporar-nos, el motor respon adequadament i ho podem fer amb rapidesa. Només és en pendents o en conducció desenfadada que trobem a faltar els cavalls. Potser pensant en el comprador que, a part de ciutat, també trepitja autopista o vies similars, no seria descabellat optar pel motor de 90 cavalls, ja que el consum homologat es gairebé el mateix i el preu tant sols ascendeix 870 euros. En carretera, tenim l’oportunitat de provar el detector de canvi de carril, que ens avisa (per 425 euros) quan no hem posat l’intermitent i creuem les línies discontinues.

El consum homologat d’aquest motor de 71 cavalls és de 4,2 litres als 100 quilòmetres. Tot i que les pantalles ens marquen pautes de conducció eficient, ha estat impossible arribar-hi. En condicions normals i combinades, sense tornar-nos boigs, el nostre consum que indica el propi vehicle ha estat superior als 5 litres.

Look exterior

Si l’acabat “proxy” ja aporta un aspecte remarcable al Smart, la nostra unitat porta uns quants extres que l’acaben d’embellir. De sèrie, el proxy ja porta unes llandes molt descarades: 16 polzades, de tipus “BBS” de 8 radis i pintades en negre. El nostre porta les llandes opcionals de 5 radis, que a cost de 100 euros, també li confereixen un aspecte bastant esportiu.

_MG_7051

Un aspecte molt positiu en aquest tipus de vehicles i que el Smart compleix és la personalització de combinacions de colors exteriors a cost zero. Tot i que, si sortim del blanc o del negre en el color principal, haurem de pagar un sobrecost de 405 euros.

El detall que futuritza encara més el petit alemany és el paquet LED & Sensor, impressionant quan tenim escassetat de llum. Incorpora fars davanters diürns de LED i fibra òptica, pilots posteriors també LED, fars antiboira i sensor de pluja i llum. Pot ser nostre afegint 515 euros.

_MG_7057

Per què he anat insistint tant en el preu dels extres? Perquè realment trobo baixos els preus. Barats comparats amb altres marques o els Mercedes convencionals, però renoi, fem el recompte i de cop ens trobem amb que la unitat provada passa els 17.000 euros! I és que no ens enganyi el tamany, estem davant del mirco-utilitari més premium del mercat.

Smart Forfour

Smart Forfour
7.75

MOTOR

7/10

    COMPORTAMENT

    8/10

      CONFORT

      8/10

        EQUIPAMENT

        9/10

          CONSUMS

          7/10

            DISSENY

            9/10

              M'agrada

              • - Disseny futurista
              • - Interior captivador (espaiós i amb claror)
              • - Conducció urbana còmode
              • - Tracció posterior

              Milloraria

              • - Preu elevat (però vàlid pel seu públic)
              • - Falta de potència
              • - Espai al maleter