Skoda (també la trobareu escrita a la forma txeca “Škoda”) sempre ha estat una referència al llarg de la història dels automòbils. Fundada l’any 1895 a l’antic imperi austro-hongarès i dedicada a la fabricació de cicles i ciclomotors, la marca txeca va iniciar a produir automòbils l’any 1905, fet que la converteix en una de les marques automobilístiques més antigues del planeta.

Malauradament, la Primera Guerra Mundial i posterior disgregació de l’antic imperi austro-hongarès, la gran depressió dels anys 30, la Segona Guerra Mundial i els anys de domini soviètic van impedir que Skoda es consolidés com un dels principals fabricants mundials. Després de la caiguda del bloc soviètic, Volkswagen va apostar per comprar la marca txeca i fer-la servir com plataforma per assegurar una porció important del mercat de l’est europeu.

Skoda Fabia_3198

La integració de Skoda al sistema de producció capitalista no fou fàcil, però gràcies a la tecnologia del grup VAG, els txecs van començar a produir cotxes del gust del mercat europeu, convertint-se en un fabricant generalista capaç de produir cotxes de qualitat a un preu assumible per la majoria de butxaques. En aquest renaixement de la marca txeca hi va tenir molt a veure el paper de dos models en concret, tals com l’Octavia i sobretot, el Fabia.

El primer Skoda Fabia fou produït en el ja llunyà 1999. D’aleshores ençà, diversos centenars de milers de petits Skoda han consolidat la marca al llarg i ample del continent europeu. Associat a valors com ara la fiabilitat, espai interior i accessibilitat (tots els Fabia han estat models de cinc portes) preus assumibles o la robustesa, fins ara el Fabia no havia destacat mai per ser un cotxe essencialment maco o passional, per bé que amb l’arribada de la tercera generació del Fabia, tot just a inicis d’aquest 2015, la cosa ha començat a canviar.

Una estètica discreta, però sublim

La tercera generació d’aquest model txec (també la trobareu com Fabia Mk3) és essencialment la versió més ample mai realitzada per aquest automòbil del segment B. Segons els propis dissenyadors de Skoda, amb aquest model pretenien retornar a la senzillesa visual i racional del primer Fabia de 1999, fugint de les formes arrodonides i una mica estrambòtiques de la segona generació.

Skoda Fabia_3188

Estèticament, aquesta tercera generació de Fabia esdevé més atractiva i juvenil del que la casa bohèmia ens havia acostumat fins ara. La clau de la bellesa d’aquest model rau en la seva discreció i senzillesa. De ben segur que aquest model no serà el més admirat als semàfors o aparcaments, i passarà desapercebut de forma anònima a les ciutats i carreteres del país, però si hom s’hi fixa amb una mica d’atenció, descobrirà un model realment ben dissenyat sota uns criteris de racionalitat i equilibri que el fan destacar amb llum pròpia.

Sense abandonar les línies rectes i les formes geomètriques ja característiques de la marca txeca -amb predomini de formes rectangulars i quadrades- aquest nou model esdevé molt equilibrat gràcies a un frontal totalment redissenyat on els grups òptics enfosquits i la calandra central cromada aporten dosis d’equilibri i personalitat al cotxe, i on les entrades d’aire inferiors, les llums antiboira i l’espòiler inferior li aporten cert aire esportiu, tot referint-se als èxits aconseguits per aquest model al mundial de ral·li.

Skoda Fabia_3190

Les formes del capó, més estirades i allargades, tenen un aspecte més juvenil i poderós gràcies a la nervadura central, que acaba convergint amb el poderós pilar A, que exerceix un diàleg gairebé magnètic amb la nervadura lateral que discorre per la motllura superior de la porta, per convergir i descarregar en el pilar C i el portó posterior del cotxe. I és que la part posterior del Fabia sí que manté les senyes d’identitat pròpies del vehicle bohemi. Llums en forma de rombe girat, portó preeminent coronat amb un petit però sublim aleró superior i lluna darrera ample sumen sencers per mantenir l’ADN de la casa txeca.

Skoda Fabia_3196

A més, la nostra unitat de proves equipava, a mode d’extres opcionals, unes magnifiques llandes de disset polsades i el sostre solar que reforçaven i accentuaven la personalitat d’aquest model.

Skoda Fabia_3210

Uns interiors de qualitat

Un altre dels aspectes a destacar d’aquesta tercera generació del Fabia és la seva acurada aposta pels interiors. La sensació a bord del Fabia és la de viatjar en un model més ample del que homologa la seva fitxa tècnica. Segurament les amples finestres i sostre solar accentuen aquesta sensació diàfana. Amb tot, cal reconèixer que l’habitacle del Fabia no està gens malament, permetent una xifra gens menyspreable de 330 litres de capacitat al maleter, consolidant-se com un dels referents del segment B.

Skoda Fabia_3212

El tauler de comandaments, la pantalla central i els acabats de consola, portes i maleter no tenen res a envejar a tots els seus competidors. Tot està a mà i és accessible dins del cotxe, tant pel conductor com pel seu acompanyant. I ho és gràcies a un disseny racional i equilibrat, que segueix la línia marcada per tots els vehicles del grup VAG.

Skoda Fabia_3203

La connectivitat del cotxe és un altre dels punts forts del nou Fabia, que no pot perdre el tren tecnològic iniciat els darrers anys i que és una de les grans apostes dels principals fabricants de cotxes arreu del món. Aquest model permet interaccionar amb el vehicle mitjançant la tauleta central, però també connectar-lo al nostre mòbil o tauleta mitjançant el sistema “MirrorLink”. Hom pot descarregar-se, a més, una pila d’apps gratuïtes al seus telèfon o tauleta per interaccionar i ampliar el ventall de possibilitats d’interacció del nou Fabia. Un detall que de ben segur satisfarà al públic més jove o aficionat a les noves tecnologies.

Skoda Fabia_3205

A més, la nostra unitat de prova equipa uns seients esportius opcionals que realment recullen molt bé el cos, perfeccionant el confort d’una postura de conducció molt còmode i permetent que el desplaçament sigui realment plaenter pels ocupants del vehicle.

Skoda Fabia_3201

Mecànica eficient. Dinamisme sorprenent.

Aquesta tercera generació del Fabia utilitza una plataforma pròpia, una dada sorprenent si tenim en compte que el grup VAG va anunciar l’any passat que tots els cotxes de l’actual generació partirien de la plataforma multimodular MQB. Aquest Fabia Mk3 no utilitza aquesta plataforma de manera primordial, ja que barreja elements de la plataforma MQB amb d’altres de la plataforma PQ26, la que utilitza l’actual generació de Volkswagen Polo. Així doncs, ens trobem davant la particularitat d’un vehicle que esdevé híbrid de dues plataformes, convertint-se en un “rara avis” del grup, que bé podria ser un experiment de cara a nous models de futur del grup VAG.

El Fabia d’enguany és un cotxe que gairebé arriba als quatre metres de llarg (es queda en tot just els 3’99), creix fins als 1’7 d’ample i no arriba al metre i mig d’alt (es queda en els 146 centímetres). Així doncs, ens trobem davant un model sensiblement més baix i més ample i més curt que el seu predecessor, el que ja és una declaració d’intencions d’aquest utilitari txec. A més, el seu pes supera per poc els 1.100 quilos, havent perdut gairebé un centenar de quilos respecte la generació anterior d’aquest model.

Skoda Fabia_3307

Una dada significativa d’aquest model és el fet que ja no equipa el sistema autoblocant XDS, sovint criticat per esdevenir intrusiu, si no el nou sistema autoblocant VAQ que permet, entre altres, un tacte molt més precís i directe de la direcció a l’hora d’encarar traçats sinuosos.

La nostra unitat de proves equipa un petit motor 1.2 TSI (benzina) turbo que homologa 110cv de potència i un parell de 175 Nm, entregat a les rodes davanteres. Unes dades que no semblen gens exagerades, tenint en compte que aquesta és la mecànica més potent de la gamma, fins que no arribi la de moment poc probable versió RS. Res més lluny de la realitat. Aquest motor permet homologar consums de carburant molt raonables a carretera i autovia (rondant els cinc litres llargs) però entregant un generós parell a partir de les 1.800 rpm i amb capacitat d’estirar-se fins passades les 4.300 rpm, on els 110 cv del cotxe fan acte de presència i empenyen de valent al bohemi sobre l’asfalt.

Associat a un canvi automàtic DSG de set velocitats (la variant del canvi DSG més estalviadora del grup) configurat amb dos discs d’embragatge en sec, el petit 1.2 TSI brilla amb força gràcies a la seva facilitat d’ús, potència sorprenent i consums ajustats.

Skoda Fabia_3313

Com gairebé tots els cotxes de tracció davantera actuals, el nostre model txec és un cotxe amb un toc subvirador, però que el maridatge realitzat pels discs de fre davanters i darrers (aquest són opcionals, ja que de sèrie equipa frens de tambor) i el sistema de suspensió davantera McPherson s’encarreguen de neutralitzar amb facilitat. Cal destacar que per minimitzar encara més qualsevol raresa procedent del frontal, aquest Fabia equipa una barra estabilitzadora al davant, que converteixen el Fabia en un model segur i de reaccions nobles.

Arribats a aquest punt, podem concedir que el plantejament d’aquesta tercera generació de l’utilitari txec és molt més dinàmica que la generació precedent. La suma del motor, el canvi automàtic DSG, la nova generació electrònica i de controls de tracció i estabilitat, a més dels elements purament mecànics fan d’aquest Fabia un cotxe realment sorprenent des d’un punt de vista dinàmic.

Skoda Fabia_3315

Un cop al volant, hom descobreix que el Fabia és un excel·lent cotxe per un ús urbà, gràcies a la seva agilitat i les seves dimensions. Però és a l’hora de realitzar desplaçaments per autovia, el Fabia s’hi troba com peix a l’aigüera. Avançar a 120 km/h en setena no li suposa cap mena d’esforç, i a banda dels consums continguts que voregen els cinc o sis litres a autopista, cal sumar-hi una posada a punt molt ben aconseguida de suspensió i direcció, que permeten una qualitat de rodament molt elevada i un grau de confort molt elevat.

Skoda Fabia_3290

Altrament, si optem per desplaçar-nos per carretera, el Fabia manté els mateixos cànons d’eficiència i comoditat. Només si optem per atacar revirades carreteres de muntanya a un ritme alt potser arribem a copsar algun punt feble. Evidentment, els ports de muntanya no són el punt fort del jove bohemi, però la qualitat del bastidor permet moure’ns amb rapidesa i agilitat, alhora que ens permet gaudir molt més al volant que a altres models del grup.

En definitiva, el nou Skoda Fabia ens ha sorprès amb un tacte sorprenent, una qualitat percebuda superior i unes capacitats dinàmiques prou remarcables. I tot, en un conjunt que no deixa de ser assumible (en el cas de la nostra unitat de prova, amb tots els extres esmentats. el preu final rondaria els 17.000 – 18.000 €).
F.Vital

 

Fotos: Ferran Boada

Skoda Fabia 1.2 TSI DSG

Skoda Fabia 1.2 TSI DSG
6.9166666666667

Motor

7/10

    Comportament

    8/10

      Confort

      8/10

        Equipament

        6/10

          Consums

          7/10

            Disseny

            7/10

              M'agrada

              • - Habitabilitat i confort.
              • - Maridatge motor i DSG.
              • - Direcció més directa i comunicativa,
              • - Millora sistema autoblocant.
              • - Comportament dinàmic sorprenent.
              • - Millora tarat suspensió davantera.

              Milloraria

              • - Poc equipament bàsic.
              • - Sostre solar fixe.
              • - Sensors d'aparcament escandalosos i poc realistes.