Fa no gaire, provàvem el Seat León ST FR Tdi 4Drive i en Ferran Vital el descrivia per tot el seu compendi de virtuts com el familiar definitiu. L’evolució de la gamma León, ens porta però, amb tot el meu dolor, a desdir al meu company i entregar-li la corona al nou Léon X-Perience.Seat Leon X-Perience_0249

Cert és que l’ X-Perience comparteix gairebé totes les sol·lucions tècniques presents en el Seat León ST 4Drive , però el sol fet de disposar d’una major distància lliure a terra – 27 mm -, amplia el seu radi d’acció i li dóna l’avantatge d’una versatilitat encara més gran.

La nostra unitat de proves equipa exactament el mateix motor que la versió ST 4Drive que vàrem poder provar amb anterioritat. Es tracta del polifacètic Tdi 150 Cv que tant serveix per a una versió esportiva com per a una tranquil·la carrosseria familiar. De fet si voleu saber com va en carretera o quines són les seves capacitats i qualitats interiors us podeu adreçar a la prova del ST 4Drive “estàndard”. Funciona exactament igual. A la prova d’avui doncs ens centrarem en les seves diferències i les seves capacitats Off-Road.

De fora estant l’ X-Perience no passa desapercebut gràcies d’entrada a la seva major alçada però també gràcies a discretes però evidents, segons la combinació de color de carrosseria escollida es fan més evidents, motllures dels passos de rodes i les taloneres de les portes. També destaca un remodelat frontal amb àmplies preses d’aire i un protector de càrter acabat en alumini. Al Darrera també hi trobem un disseny del para-xocs amb la part inferior acabada en alumini i una doble sortida d’escapament cromada. Les llandes també son especifiques d’aquesta versió X-Perience.

Seat Leon X-Perience_2243

A l’interior també ens trobem detalls pel que fa a combinacions de tapisseries i costures que ens recorden que estem dins la versió més aventurera del León però tot es manté idèntic a una versió ST força equipada. No oblidem que l’X-Perience passa a ser l’alt de gama dins la família del León .- Si no tenim en compte les esportives versions CUPRA que mengen a part -.

Però sortim de l’asfalt per comprovar si realment les seves prestacions fora del negre es corresponen amb la seva imatge d’aventurer. Comencem pel final, per la conclusió … El Seat León X-Perience té un comportament per camins sorprenentment bo.

Seat Leon X-Perience_0248

La seva alçada lliure a terra addicional ens dóna tranquil·litat per pujar una mica de ritme en camins un pèl trencats. Però el que és realment sorprenent és la seva capacitat de tracció en situacions més compromeses. Hem portat el León X-Perience a un petit bancal de sorra més o menys solta que sabíem que altres cotxes del Grup VAG equipats amb traccions Haldex no havien superat. I això era així fins a l’arribada del Haldex 5.

El nou sistema Haldex de cinquena generació que consisteix en un embragatge de discs múltiples amb accionament hidràulic i control electrònic, que reacciona a totes les situacions de conducció, la qual cosa redunda en major seguretat activa i dinamisme. La principal diferència d’aquesta cinquena generació envers les anteriors és que ara aquest integra en la seva lògica de funcionament el XDS que imita el comportament d’un diferencial autoblocant en els dos eixos.

Seat Leon X-Perience_0252

Això a la pràctica es tradueix en què si abans per transferir parell a les rodes posteriors, en condicions normals l’embragatge transmet el 100% del parell a les rodes davanteres, havies de forçar una pèrdua de motricitat a l’eix davanter a base de gas. Això feia alhora tornar boig al control de tracció que treballava frenant les rodes que patinaven frenant en definitiva el cotxe o fent-lo avançar a batzegades.

Ara gràcies al fet que aquesta nova versió del Haldex ja no requereix un acumulador de pressió pots superar obstacles a “punteta” de gas i amb el control de tracció, ara integrat en els algoritmes de funcionament del sistema Haldex, col·laborant a favor, fa possible superar obstacles abans absolutament impensables amb una solvència pròpia d’un 4×4 nu i cru. Tot i això s’ha de dir que en aquestes situacions de lliscament extrem nosaltres continuem desactivant l’ESP.

I si tot això ho fá amb uns molt asfàltics Continental ContiSport 3 imagineu que pot fer amb uns bons pneumàtics M+S. Realment sorprenent. A més a més en carretera oberta conserva aquell comportament esportiu que tant ens agrada dels Seat Léon i no deixa sentir quasi bé gens la seva major alçada respecte a les versions asfàltiques.

Seat doncs ens ofereix noves experiències més enllà del asfalt, i més enllà del previsible d’inici, amb un producte que conserva totes les altres virtuts que adornen als Seat León, que no son poques. Un Crossover Familiar a tenir molt en compte.
F.Boada

Seat Léon X-Perience

Seat Léon X-Perience
7.75

Motor

8/10

    Comportament

    8/10

      Confort

      8/10

        Equipament

        8/10

          Consums

          8/10

            Seguretat

            8/10

              M'agrada

              • - Motor brillant
              • - Canvi DSG continua essent dels millors
              • - Funcionament Haldex 5
              • - Comportament en Carretera i Pista
              • - Habitabilitat molt Bona

              Milloraria

              • - Podria portar de sèrie pneumàtics d'ús mixte
              • - L'alçada lliure a terra podria ser més gran
              • - Equip Multi-Mèdia lent i amb poca resolució de pantalla