Ho he de reconèixer: aquesta experiència d’una setmana al volant del Seat León I-TECH 1.2 TSI ha canviat la meva manera d’entendre, comprendre i valorar els motors benzina “Downsized”, és a dir, petits blocs motors de poc més d’un litre de cilindrada, de tres o quatre cilindres (en funció del fabricant) i que homologuen modestos consums i emissions per sota de les exigents normatives mediambientals europees.

Seat León TSI 2

Un León molt ben acabat

I és que la nostra unitat de prova destaca, essencialment, per ser un producte molt ben acabat. El seu color específic, anomenat “ technic grey”, un gris enfosquit que permet cert joc cromàtic en funció de la llum solar, fa d’aquest vehicle un conjunt seriós i elegant. A aquesta sensació hi ajuda moltíssim el paquet I-TECH que equipa, consistent a nivell d’exteriors en unes generoses llandes de disset polsades de -color “titanium”- i els vidres de les places darreres enfosquits que aporten personalitat i estil a la silueta ja coneguda del León de cinc portes.

Seat León TSI 14

Les seves dimensions compactes (4’2 metres de llarg, 1’8 d’ample i 1’4 d’alt) resten més que equilibrades i permeten una habitabilitat molt digne, gràcies a un espai prou diàfan i una capacitat de càrrega de 380 litres amb els seients en posició vertical, força per sobre de la mitjana del seu segment.

Seat León TSI 8

Però on aquest cotxe ens ha sorprès realment és en els interiors que presenta. El mateix paquet I-TECH incorpora uns còmodes seients esportius dotats amb un sistema de calefacció i tapisseria específica, acabats en pell de volant i canvi de marxes, acompanyats d’un excel·lent sistema d’àudio (que els de Martorell anomenen “Radio Media System Plus” i “Seat sound System”) que inclou fins a nou altaveus distribuïts dins el cotxe. Però el verdader salt endavant d’aquest I-TECH és el navegador que equipa, ràpid i interactiu, molt senzill d’utilitzar gràcies al seu disseny i funcionament intuïtiu.

Seat León TSI 10

A més d’aquestes especificitats de l’acabat I-TECH, el León destaca per la seva ergonomia, comoditat i facilitat a l’hora de trobar la millor posició de conducció, per un disseny agradable, funcional (si es vol, un pèl espartà, però personalment trobo d’agrair un quadre de control i una consola orientades a la racionalitat i facilitat d’ús) on tot és a mà. Fer-se amb el control del vehicle és molt senzill, i certament proporciona una sensació de benestar i comoditat poc comunes en vehicles del seu segment i preu.

Seat León TSI 13

Un motor modest, però funcional

La nostra unitat de proves equipa un motor 1.2 TSI (benzina) que m’ha sorprès molt positivament pels seus registres i capacitats. Probablement aquest hagi estat el cotxe que hagi canviat més la meva opinió sobre els motors “Downsized” fins la data, fins al punt d‘arribar a convèncer-me que el grup VAG ja té a casa l’alternativa als motors dièsel, fins ara un dels pilars del grup i principal gruix de vendes en vehicles com el León.

El bloc motor 1.2 TSI, dotat amb quatre cilindres, recorre a la turboalimentació per erogar la xifra de 110 cavalls de potència a les 4.600 rpm i un parell de 175 Nm a partir de les 1.400 rpm, permetent un funcionament prou elàstic i molt eficient a la zona mitja-baixa del contrarevolucions, mantenint sempre uns consums prou ajustats sempre i quan no enfonsem massa sovint el peu fins al fons del pedal de l’accelerador. Aquest petit motor aconsegueix aturar l’esprint de 0 a 100 en poc més de 10 segons, garantint una acceleració i potència suficient per un ús quotidià, homologant consums mixtos al voltant dels cinc litres als cent quilòmetres (xifra que no vam poder obtenir durant la prova, registrant un consum real de 6’8 litres, en un cicle combinat de ciutat, carretera i autopistes).

Seat León TSI 15

El motor 1.2 TSI és silenciós, agradable al tacte i prou elàstic com per permetre’ns jugar amb certa llibertat amb la caixa de canvis manual de sis velocitats a la que va associat. Motor i caixa de canvis fan un bon maridatge que si bé és cert no arriba als nivells d’exigència de la caixa de canvis automatitzada DSG, permet un ús més que satisfactori, gràcies a un tarat més aviat llarg que permet un rang d’utilització òptima prou ample.

Seat León TSI 21

Un xassís espectacular

A aquestes alçades a ningú li ve de nou el fet que el León és un dels compactes més competitius del mercat. Basat en la plataforma MQB, que comparteix –entre altres- amb els seus cosins Audi A3 i Volkswagen Golf, el nou León és referent del seu segment gràcies a la qualitat del seu xassís. El tarat de les suspensions (MacPherson al tren davanter i roda tirada al darrere) és més que adequat per un ús quotidià del vehicle, garantint el màxim dinamisme i confort als ocupants del vehicle.

Seat León TSI 19

Dinàmica sorprenent

La suma del més que interessant motor 1.2 TSI i el xassís MQB fan d’aquest León 5p un model realment sorprenent des del punt de vista dinàmic. Sense ser un pura sang carregat de sensacions (Seat reserva els motors, configuracions i ajustos més passionals pels models FR i Cupra), aquest León és un model que permet un ús absolutament polivalent i adequat per diversos tipus de conducció i escenaris de circulació.

El ciutat, la nostra unitat de prova demostra la seva agilitat i capacitat d’ús urbà gràcies al tacte d’una direcció molt suau i desmultiplicada i a l’embranzida del seu motor en el rang baix i mitjà del tacòmetre. A més, els extres que equipa la nostra unitat de prova (assistent d’ajuda a l’aparcament, radar de proximitat i detector de fatiga) faciliten els estacionaments i ens avisen dels perills de la circulació així com el nostre propi estat de fatiga. Equipat també amb un sistema d’arrencada “Start&Stop”, la nostra unitat ens permet estalviar litres de combustible en els lents i tediosos desplaçaments urbans.

Seat León TSI 28

Però si en ciutat la nostra unitat de prova es mostra estalviadora i eficient, circulant per carreteres ràpides i autovies aquest León 1.2 TSI ensenya les seves millors virtuts: comoditat i consums baixos. Circulant per carreteres amb una orografia no massa pronunciada, sempre en ritmes de velocitat legal (però no lents) aquest León mostra la seva capacitat estalviadora (consums reals que voregen els cinc litres) i la seva comoditat, que permet que viatgin cinc ocupants amb un confort de marxa digne de menció, propi de segments superiors –això sí, tres adults a les places posteriors viatjarien més justis del desitjable-. Qui necessita un vehicle dièsel, més sorollós i més aspre, disposant de les prestacions d’aquest propulsor de benzina?

Seat León TSI 27

Deixem enrere els escenaris més favorables per la nostra unitat de prova i enfilem una ruta de carretera de muntanya del sistema pre-litoral català. Tot i que aquí el León 1.2 TSI hauria de mostrar moltes carències, la qualitat del seu bastidor, xassís i la resposta del seu propulsor permeten certes dosis de diversió al volant. El León de cinc portes es sent segur, ràpid i àgil a l’hora de negociar revolts de muntanya i orografies més escarpades. Si bé és cert que en ocasions els 110 cavalls erogats pel motor no ens permeten grans alegries, sí que són més que suficients per moure amb agilitat el conjunt, gràcies a unes marxes prou llargues que permeten no haver de recórrer massa al canvi i a un xassís excel·lent que no mostra cap símptoma de fatiga i ens permet circular amb seguretat a un ritme dinàmic.

En definitiva, aquest León 1.2 TSI I-TECH de cinc portes és una opció excel·lent per aquelles persones que necessiten un cotxe polivalent, amb consums més que racionals i un tacte agradable, sense renunciar ni un mil·límetre a la comoditat i confort.
F.Vital

Preu unitat de prova: 27.310€

Fotos: Ferran Vital. Revelatge digital: Ferran Boada

Seat León 1.2 TSI I-TECH

Seat León 1.2 TSI I-TECH
7.8333333333333

Motor

8/10

    Comportament

    8/10

      Confort

      8/10

        Equipament

        9/10

          Consums

          8/10

            Disseny

            7/10

              M'agrada

              • - Equipament I-TECH.
              • - Consums prou continguts.
              • - Confort pels ocupants del vehicle.
              • - Ergonomia dels interiors.
              • - Disseny racional d'interiors o exteriors.

              Milloraria

              • - Tacte de la direcció, una mica imprecisa i poc comunicativa.
              • - Preu dels extres d'equipament.
              • - Assistent d'aparcament escandalòs i poc realista.