L’edició del Dakar 2015 escalfa motors amb un marcat accent català. Per primer cop a la història, dos pilots defensen el ceptre de campió del ral•li Dakar, després de les victòries de Nani Roma en cotxes i Marc Coma en motos tancant un doblet històric pel motor català.

L’edició d’enguany repeteix el mateix escenari sud-americà de les darreres temporades. El 4 de gener el ral•li començarà a la ciutat de Buenos Aires, i acabarà el 17 de gener a la mateixa ciutat.

parcours_carte

Mentrestant, els pilots hauran visitat l’interior de l’Argentina, creuaran els Andes, penetraran dins Xile, s’endinsaran al desert d’Atacama i pujaran fins l’altiplà de Bolívia, per tornar a endinsar-se dins terres argentines i finalitzar el seu recorregut a la ciutat de Buenos Aires. En total, els pilots hauran de superar 9.000 quilòmetres ples de dificultats, etapes maratonianes, temperatures extremes i espais naturals inhòspits.


Els favorits i els seus equips

Actualment ens trobem en una edat d’or del motor català, especialment pel que fa a motociclisme. A totes les disciplines sobre dues rodes s’hi poden trobar pilots catalans molt competitius, molts d’ells, amb mundials de les seves especialitats a les seves vitrines. El ral•li Dakar no podia ser cap excepció, i entre el grup de pilots favorits a la victòria final i als llocs d’honor del podi hi trobem l’actual campió Marc Coma (KTM), el castellonenc Joan Barreda (Honda), l’igualadí Jordi Viladoms (KTM), el vallesà Marc Guasch (Yamaha) o la gran campiona i heroïna de l’esport català Laia Sanz (Honda), que enguany aspira a quedar entre els deu primers classificats finals. Menció a part mereix el manresà Gerard Farrés, que enguany competirà amb una moto catalana, una GasGas.

La gran amenaça pels pilots catalans seran el gal Olivier Pain (Yamaha), els lusos Hélder Rodrigues i Paulo Gonçalves (tots dos a bord d’una Honda) i el perillosíssim Sam Sunderland (KTM).

Pel que fa als cotxes, el ja llegendari Nani Roma mirarà de defensar el títol aconseguit l’any passat al volant del seu Mini contra les envestides de gegants del motor com el seu company d’equip Nasser Al-Attiyah, Menció a banda mereixen els pilots de Peugeot. La marca francesa tora al seu hàbitat natural, el Dakar, després de diversos anys d’absència. I ho fa per la porta gran, amb dos monstres del Dakar i del món del motor en general, com el gal Stéphane Peterhansel o el madrileny Carlos Sainz.

pilotes-dakar

Per si aquesta amenaça no fos suficient, els de la marca del lleó també posen un cotxe a disposició d’un altre veterà del Dakar, el nord-català Cyril Despres, que enguany participarà per primer cop al ral•li al volant d’un cotxe. Per tant, segurament podrem tornar a veure els duels entre Nani Roma i Despres, aquest cop sobre les quatre rodes.

Mitsubishi, Toyota, Ford i Renault també competiran al Dakar, però les seves opcions de victòria semblen a priori més limitades que les de Mini i Peugeot, els dos gegants de les quatre rodes a sud-americà.

Pel que fa a les dues disciplines restants, el xilè Ignacio Casale mirarà de repetir el triomf als Quads, mentre que els camions italians Iveco i els russos de Kamaz lluitaran per la victòria final. Menció a banda mereix el català Xavi Montero, que enguany participarà als Quads després d’un important accident als Monegros l’any passat.