El passat dilluns 3 de novembre vam assistir a la presentació del nou Renault Twingo celebrada a Bacelona. El petit urbà francès es reinventa en la seva tercera versió, reconvertint-se per intentar assaltar el mercat europeu i convertir-se en un dels referents del seu segment.

Fotos - 11734

El nou Twingo és resultat dels acords de col·laboració entre Renault i Mercedes, que entre altres, pereveien el desenvolupament d’una plataforma conjunta per desenvolupar un petit urbà. Mentre que els de Stuttgart utilitzaran aquesta plataforma pel seu Smart -que es presentarà, també, les properes setmanes-, els de Boulogne-Billancourt utilitzen l’esmentada plataforma pel seu icònic model urbà.

Estètica urbana

El nou Twingo trenca amb la tradició de les versions anteriors per reinventar-se amb noves formes més arrodonides, menys ovalitzades, i una acurada selecció de colors vius (blanc, blau cel, vermell i groc) que reforcen la personalitat del petit gal.

Els fars davanters quadrats i la caiguda posterior és una mena de giny al vell R5, del que també copia alguns gadgets decoratius, com ara la línia de vinil horitzontal o els retrovisors de colors. La varietat cromàtica i les possibilitats de customització fan del Twingo un cotxe molt treballat estèticament, amb un cert aire “vintage” que evoca als vuitanta i solucions estètiques del segle XXI. Opcionalment es pot equipar amb un sostre elèctric, que permet convertir el Twingo en un descapotable per gaudir del bon temps.

renault-twingo-2014-020

Els interiors del nou Twingo són també agradables i reeixits. El volant és especialment sorprenent, i el seu tacte, molt agradable. Els pedal d’alumini -opcionals-, o els acabats del tauler de comandaments són juvenils i agradables, i contribueixen a una sensació de benestar dins l’habitacle. L’únic element discordant dins el conjunt interior són els seients, excessivament durs per un ús prolongat en llargs viatges, i que no acaben de recollir del tot el cos.

Tracció darrera

Una de les novetats que presenta el nou Twingo és la disposició del motor, ubicat al darrere, just per sota del maleter. Per encabir el petit motor, de menys d’un litre de cilindrada (0’9, per ser exactes) i propulsat per tres cilindres, els enginyers francesos han hagut de redissenyar l’arquitectura del propulsor, inclinant-lo 49º en disposició transversal.

renault-twingo-1

El petit motor tricilíndric gal, disponible només en mecàniques benzina, té dues variants disponibles, el SCe atmosfèric de 70 cavalls i el TCe turboalimentat que rendeix 90 cavalls. Totes dues versions homologuen consums molt continguts de poc més de quatre litres als 100 quilòmetres, per bé que en condicions reals de conducció, aquesta xifra pot arribar a doblar el consum homologat.

El motor transmet la seva potència a l’eix posterior, permetent així que el petit Twingo es converteixi en el primer tracció darrera (o propulsió) de la marca del rombe des de l’època del R5 Turbo.

Equilibri interior

Amb tot, l’arquitectura de la plataforma aconsegueix esdevenir equilibrada gràcies a un eficient repartiment dels pesos, amb un 45% del pes a la part davantera del cotxe (on s’hi allotgen la bateria, els líquids de frens i altres elements mecànics), i la part darrera del mateix, que suporta el 55% del pes total del cotxe.

Aquesta disposició tan original permet que tot i que la plataforma actual sigui inferior a l’anterior -ja que l’actual Twingo fa només 3’59 metres de llarg-, l”habitabilitat interior del producte hagi aconseguit créixer 32 centímetres, millorant l’habitabilitat de les places posteriors, una mica més separades que en el model anterior, i que la resta de cotxes de la competència.

Especialment significatiu és també que el nou Twingo es fabriqui amb carrosseria de cinc portes, reafirmant la voluntat utilitària i gairebé familiar del seu producte. D’alguna manera, el petit Twingo esdevé una mini-monovolum amb vocació juvenil i urbana.

Comportament dinàmic

Durant aquesta presentació i presa de contacte vam poder provar el nou Twingo durant un matí, compaginant trams urbans, d’autopista i de carretera de muntanya.

A la ciutat el petit gal es troba com peix a l’aigua. El nou Twingo té una acceleració prou acceptable, una visibilitat excel·lent i un sorprenent radi de gir que permet una gran mobilitat en escenaris urbans. Equipat amb el sistema “Start&Stop”, el sistema d’ajuda a l’arrencada en pujades i el mode de conducció “Eco”, l’urbà francès és un cotxe àgil, senzill i eficient per moure’s dins de grans ciutats com Barcelona.

Fotos - 11747

Tanmateix, el seu rendiment a carretera oberta i autopista no és equiparable al seu rendiment urbà, i fins i tot la versió més potent es presenta poc adequada per un ús constant d’autopistes i autovies.  Però on el model gal es mostra més fluix és a les carreteres de muntanya.  Als trams revirats el nou Twingo no mostra gens el caràcter esportiu que la seva estètica i sobretot la seva disposició mecànica et fan presuposar, o sigui que no assumeix l’herència del mític R5 Turbo, el darrer model de propulsió i amb el motor darrere de Renault. El tarat de la seva suspensió, el centre de gravetat una mica elevat i la resposta del fre no es corresponen tampoc a l’estètica del cotxe.

Equipaments i preus

El nou Twingo estarà disponible a partir de 11.700€ (preu final), per la versió bàsica -anomenada Intens-, amb el motor Sce de 70 cavalls. El mateix acabat, equipat amb el motor TCede 90 cavalls, puja fins als 12.600€, mentre que l’acabat superior, disponible només amb el TCe de 90 cavalls, arrenca als 13.500€.

Si volem afegir-hi extres, hi ha dos paquets disponibles: l’anomenat “Sport”, que suposa un sobrecost de 600€ i permet múltiples opcions de personalització i el sistema d’interacció i navegació multimèdia R-Link. D’altre banda, el sostre elèctric el podem equipar de forma opcional previ pagament de 890€.

El millor: Propulsió, so del motor a la part posterior del cotxe i aspecte estètic.

El pitjor: Direcció un pèl tova, seients un pèl incòmodes, utilització de frens de tambor a les rodes motrius (darrera).