La carrera per ser el rei de les berlines Premium europees ja ha començat. A la tradicional batalla que protagonitzen les tres grans germàniques, cal afegir-hi convidats de darrera hora, com els britànics de Jaguar o els italians d’Alfa Romeo, i fins i tot els gals de Citroën volen esdevenir una alternativa real mitjançant la nova gamma DS.

Ara ha estat el torn per la marca d’Ingolstadt. Audi ha presentat la nova generació de l’A4, la berlina estrella de la marca dels quatre anells. Com de costum, el flamant A4 estarà disponible en versió berlina o bé la variant familiar anomenada A4 Avant.

a4 2

El nou A4 estrena un nou xassís (basat en la plataforma MLB del grup VAG), que permet unes majors cotes i dimensions (el nou A4 creix tres centímetres de llarg, fins arribar als 4’73 metres) sense penalitzar el pes en buit del conjunt (aquesta nova generació és de mitjana 120 quilos més lleugera que la seva antecessora en els models d’accés 1.4 TFSI).

Ara bé, la nova MLB que estrena aquest A4 no deixa de ser una petita actualització de la ja existent. Aquesta nova generació, que alguns mitjans han batejat com MLB Evo o MLB II només actualitza alguns elements electrònics a la base preexistent.

Una estètica continuista

On Audi no ha arriscat gens és en l’apartat estètic. El nou A4 segueix la mateixa línia d’estil clàssica de la casa d’Ingolstadt, que fins ara ha funcionat a les mil meravelles al mercat europeu. Les principals novetats estètiques es basen en els nous fars LED i una calandra més definida gràcies als acabats cromats. Pel que fa a la vista posterior, el nou A4 incorpora un nou para-xocs i una doble sortida d’escapament, com símbols d’identitat i voluntat esportiva.

a4 1

Tanmateix, hom no pot deixar d’observar les enormes similituds amb el seu germà petit, l’A3 Sedan que tant bé està funcionant al mercat europeu i nord-americà. Fins i tot a primer cop d’ull és difícil distingir un model de l’altre.

Pel que fa als interiors, Audi ha apostat molt fort pels nous “cockpits”, o instruments digitals just enfront del volant, que permeten una major interacció amb el cotxe sense haver de desviar massa la mirada de la carretera gràcies a una pantalla LCD de 12 polsades.

a4 3

Els seients, consoles, salpicaders i altres elements dels interiors tampoc suposen cap gran novetat respecte la línia de disseny i elements ja coneguts de la marca alemanya.

Una motorització coneguda

La nova generació del A4 tampoc incorpora grans novetats pel que fa a motors, caixes de canvis i transmissions.

El nou A4 disposarà de tres opcions de motorització benzina, corresponents als motors 1.4 TFSI de 150 cv, 2.0 TFSI de 252 cv i 2.0 TFSI Ultra de 190 cv, que promet consums mitjos de 4’8 litres als cent quilòmetres.

Pel que fa a les variants dièsel, el nou A4 disposarà dels motors 2.0 TDI (disponible en potències de 150 o 190 cavalls), i el ja conegut 3.0 V6 dièsel, disponible en una versió 218 cv i una més potent de 278 cavalls.

Per acabar amb l’oferta de motors, Audi oferta un motor g-tron, que funciona amb gas natural.

Pel que fa a les caixes de canvi, Audi manté l’oferta manual de sis velocitats pels models TFSI i pel motor 2.0 TDI, mentre que les caixes automàtiques S tronic de set velocitats es trobaran disponibles per totes les motoritzacions a excepció del potent 3.0 TDI de 278 cavalls, que incorporarà de sèrie un canvi Triptronic de vuit velocitats.

La transmissió del nou A4 serà davantera a excepció dels models més prestacionals, que equiparan el sistema “quattro”, emblema i senyal d’identitat de la casa. Les variants 2.0 TFSI de 245 cavalls, les dièsel de 2.0 TDI de 190 cavalls i els potents 3.0 V6 TDI equiparan, com opció, el sistema de tracció total “quattro”.

Finalment, l’Audi A4 estarà disponible a partir de la propera tardor. El que encara no s’ha confirmat és la oferta per les variants Renn-Sport (RS) i la seva disponibilitat futura.