Fa alguns mesos que veiem com una part del poder econòmic i empresarial italià decreix en el món de l’automoció. Ja fa uns anys VAG va adquirir l’empresa de disseny Italdesign Giugiaro, i fa pocs mesos fou el fabricant de pneumàtics Pirelli que fou venut a “ChemChina”, una empresa controlada pel govern de la República Popular de la Xina.

En aquesta ocasió, un altre gegant empresarial, Mahindra (compost per les divisions “Tech Mahindra” i “Mahindra&Mahindra”) d’un país emergent (Índia) pendrà el control d’un dels símbols més preuats del poder automobilístic italià, l’empresa de disseny automobilístic Pininfarina.

pininfarina-logo

Pininfarina, que arrossegava un deute superior als 100 milions d’euros, estava dirigida per Paolo Pininfarina, nét del fundador Giovanni Battista “Pinin” Farina. Aquest deute ofegava a l’empresa del Piemont, que era incapaç de trobar liquiditat immediata per seguir subsistint com dissenyador independent. Aquest fet ha provocat l’entrada de Mahindra, que adquirirà el 76% de les accions de la companyia després de desemborsar gairebé trenta milions d’euros, assumint el deute de la companyia. Els nous propietaris deixarien al capdavant de la històrica empresa de disseny a Paolo Pininfarina, conscients que no volen perdre la important cartera de clients europeus de la casa de disseny (Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa Romeo, Peugeot o BMW, entre molts altres, han contractat els serveis de Pininfarina en diverses ocasions les darreres dècades.

sergio-pininfarina-one-of-the-godfathers-of-italian-car-design-3347_4

Per la seva banda, l’índia Mahindra prossegueix amb el seu ambiciós programa de creixement industrial. Després de comprar i posicionar Ssangyong i de fer-se amb la divisió de motocicletes de PSA (Peugeot-Citroën) ara vol seguir la seva penetració al mercat europeu amb la compra de Pininfarina, un dels referents més influents del món del motor. A més, els nous propietaris volen crear noves seccions de disseny industrial no només automobilístic, és a dir, obrint-se a nous tipus de productes i serveis, per mirar de reflotar la marca.