El Land Rover Defender, tot un emblema de la indústria britànica, deixa de ser produït després duna llarga història de setanta anys, que l’han portat a esdevenir tot un mite i un emblema arreu del planeta.

El Defender va néixer com un vehicle d’ús agrícola, ideal per ramaders o caçadors que necessitaven un vehicle per allunyar-se de l’asfalt amb garanties. Amb els anys, el seu perfil inconfusible, la seva elegància atemporal i les seves qualitats fora de l’asfalt van fer que el Defender es convertís, a més en un vehicle indicador de cert estatus social, sobretot després de convertir-se en el vehicle preferit de bona part de l’aristocràcia britànica i fins i tot de la pròpia reina Isabel II.

land-rover-defender-static

En el seu extens full de serveis, el Defender ha servit com vehicle tot terreny, però també ha estat emprat per l’exèrcit britànic com vehicle de transport de tropes i com a semiblindat de la infanteria lleugera en conflictes tan dispars com els disturbis a l’Ulster o les campanyes als Balcans o a l’Iraq.

Una desaparició obligada

L’empresa de matriu índia Tata Motors, propietària de Jaguar i Land Rover, va anunciar la seva intenció de retirar l’emblemàtic Defender del seu catàleg de vehicles. El motiu, al contrari que en la majoria de casos, no ha estat la manca de demanda del producte, si no la impossibilitat de superar les noves normatives anticontaminació i posades per la Unió Europea (el mateix motiu que obliga a Mitsubishi a retirar el seu no menys emblemàtic Montero/Pajero).

Amb la retirada del Defender (Land Rover ha anunciat un successor l’any vinent, però segur que ja no serà un 4×4 pur com el Defender) el segment dels autèntics vehicles tot terreny va desapareixent en virtut dels nous totcamins (o SUV), amb uns índex de contaminació menors, una major versatilitat urbana que radica en la seva  polivalència, però un caràcter menys explorador i aventurer que la generació precedent.