DSC_0484

Fins fa poc temps, quan sentia a parlar de KIA, em venien les imatges dels primers models que van arribar al nostre país. Entre ells estava un tal KIA Sephia que no destacava ni per el seu disseny ni per el seu interior de qualitat. En aquella època era un fabricant totalment invisible per mi i mai de la vida m’hagués plantejat comprar cap cotxe d’aquesta marca. Segurament els directius d’aquesta marca es van adonar que el seu producte no era el tipus de producte que agrada a Europa i van decidir, molt encertadament, posar-hi remei. L’any 2006 van començar a fitxar dissenyadors europeus i entre ells van posar com a cap de disseny de KIA a Peter Schreyer, un alemany que anteriorment va treballar per Audi i Volkswagen participant en el disseny de vehicles com l’Audi TT o el New Beetle de Volkswagen entre d’altres. Des d’aleshores ha estat l’encarregat d’anar actualitzant tota la gama del gegant Sud Coreà i avui dia els seus models estan a anys llum en disseny i qualitat dels models amb els que van arribar al vell continent. I el millor de tot, els seus preus son molt competitius i fan que els KIA d’avui dia siguin capaços de treure els colors a molts models de fabricants europeus.

 2a generació

Apart del supervendes Sportage (SUV), un dels més venuts de la marca es el Cee’d. La segona generació d’aquest model va arribar l’any 2012 i sinó fos perquè al davant i al darrera hi porta el logotip de KIA, el podríem confondre amb qualsevol model Europeu, tant per disseny com per qualitat. El Cee’d està disponible en tres versions, la esportiva Pro Cee’d de 3 portes, la versió familiar i la versió 5 portes que hem provat.

La nova generació estrena plataforma i en  termes generals la versió actual es més llarga (+50mm) i més baixa (-10mm), fet que l’ajuda a tenir un aspecte més esportiu. Curiosament la seva amplada ha disminuït en 10mm, però l’eix del davant i del darrera son més amples, això fa que les rodes estiguin pràcticament alineades amb la carrosseria i no més endins. Exteriorment es força atractiu, sobretot la part del davant, on hi predomina el nou logotip de KIA (més llegible i visible), la graella en forma de “musell de tigre” i unes òptiques molt agressives que es desplacen cap als laterals. Aquestes incorporen les llums diürnes de LED i els intermitents. La part del darrera es més conservadora i senzilla, a diferencia del seu germà de 3 portes, el KIA Pro Cee’d, que llueix unes òptiques més treballades.

DSC_0479

La graella en forma de “musell de Tigre” es comuna en tots els KIA actuals.

Estàndards europeus

Després de veure la clara evolució estètica del exterior toca veure si l’interior també ens sorprèn. Una ràpida ullada i ja ens adonem que el seu disseny ha estat clarament revisat. La percepció de qualitat, a primer cop d’ull, també es molt satisfactòria. Un cop asseguts ja en els seus seients comencem la nostra inspecció més en detall. De la meitat del tauler cap a dalt, tot son plàstics tous, detalls platejats, cromats,… però de la meitat cap avall, just allà on la vista no arriba tan sovint, trobem ja plàstics durs i menys agradables visualment. Alguns diran: Es un KIA, que més vols? Però es que avui dia tots els cotxes son iguals, tant si et compres un KIA com si et compres un Volkswagen. Llavors la diferència on es? En els acabats. Tot i que al nou Cee’d millora considerablement aquells primers KIA que van arribar, si que podem veure algun plàstic no alineat a la perfecció, però res de greu o preocupant.

La seva ergonomia promet. Però per acabar-ho de confirmar cal que ens posem en marxa. El seu volant folrat de pell té unes bones dimensions i es totalment regulable en alçada i profunditat però disposa de masses botons. A l’esquerra controlem l’equip de so, just a sota tres botons més controlen el telèfon. A la dreta tenim el control de velocitat i el control de la duresa de la direcció i a sota els botons del menú. Tot plegat son massa botons, concretament 14! La consola central té un aspecte molt atractiu i està lleugerament orientada cap al conductor. A la part de dalt trobem la radio i més a baix el control del climatitzador bi-zona de sèrie en aquesta versió Drive. Els botons que més es fan servir son una mica més grans fet que fa millorar molt l’ergonomia. A la part més baixa hi ha les connexions (12v, USB i jack) que estan totalment a la vista. Per una part està bé perquè ens permet tenir el telèfon, el GPS portàtil o el reproductor MP3 a mà però si sortim del cotxe els haurem de desconnectar i guardar-los en un lloc fora de la vista dels altres. El quadre està format per tres rellotges, un de principal al mig on hi veiem la velocitat i la pantalla del ordinador i dos rellotges laterals amb el compte-revolucions i el marcador de dipòsit de benzina. A sobre del tauler un altre petita pantalla completa la informació (hora, temperatura,…).

En marxa també podem provar els seients. Els del davant son força confortables tot i que una mica durs. El que no ens ha agradat tant es la seva tapisseria de tela, ni per el seu disseny ni per la seva qualitat. Hi havia alguns plecs que donaven la impressió de que portava fundes.

DSC_0470

El disseny i els acabats interiors han millorat molt a KIA

Una habitabilitat notable

Vist en solitari potser no ho sembla, però quan el posem al costat d’algun altre model similar, ens adonem que el nou Cee’d té unes dimensions exteriors generoses. Respecte al seus rivals es una mica més llarg, 4.310mm contra els 4.295mm del Renault Mégane, els 4260mm del Seat León o els 4.255mm del VW Golf, fet que fa que el seu interior també tingui unes dimensions lleugerament més amplies. També hi ajuda molt la seva distancia entre eixos (2.650mm), superior a tots els seus rivals. Això fa que l’habitabilitat interior sigui molt bona, sobretot a les places del darrera on disposem de força espai en les tres direccions: cames, cap i braços.

Tot i que en la majoria de les dimensions supera als seus grans rivals, el seu portaequipatges no es el més gran. Cubica 380 litres, igual que el Golf, però el supera el Mégane amb 405 litres o el Citröen C4 amb 408 litres. Tot i això disposem sota el terra del portaequipatges d’una mica d’espai extra per guardar objectes com per exemple els triangles, l’ampolla d’oli, les cadenes,…

DSC_0445

El Cee’d es un dels models més grans de la categoria.

Bona disponibilitat de motors

El KIA Cee’d està disponible amb 4 motoritzacions diferents que van dels 90cv fins els 135cv. En versió dièsel tenim un 1.4 de 90cv i un 1.6 de 128cv i en versió benzina tenim un 1.4 de 100cv i un 1.6 GDI de 135cv. La nostre versió es la 1.4 DOCH de 100cv, en un principi segurament la motorització menys sol·licitada en benefici de les versions dièsel i del benzina més potent. Tot i això i vist com esta el territori, sembrat de radars, les seves prestacions son totalment suficients. Com a única opció en aquesta versió tenim la caixa de canvis de 6 relacions (caixa automàtica opcional en les versions més potents), que destaca per el seu bon tacte. Es una bona noticia perquè quan vulguem alleugerar el ritme per fer un avançament, incorporar-nos a l’autopista o en pujades prolongades, el seu motor ràpidament ens demanarà que baixem una o dues marxes. Intentar augmentar el ritme en sisena o en quinta es tenir molta fe. Fins a les 3.000rpm el motor casi no existeix però passada aquesta frontera la cosa millora considerablement. Per tractar-se d’un 1.4 litres que ha d’arrossegar 1.258kg (+ passatgers), la seva resposta, quan el fem pujar de voltes, no està gens malament. Igualment destacable es el seu confort de marxa. En parat i a poca velocitat el motor es molt suau, no fa cap soroll i no té cap vibració. Per autopista, el soroll que ens arriba a l’interior ve dels pneumàtics e inclús quan sol·licitem més al motor, el seu soroll es força contingut. Sens dubte un motor que m’ha sorprès i que coincideix amb els bons comentaris que m’han arribat d’altres motors KIA. En l’apartat de consum i tenint en compte el que marcava l’ordinador, els 7,3 litres de mitjana no son un gaire bon resultat i això que de trams urbans no em van fer gaires, el 70% va ser per vies ràpides. El motiu? Doncs el 1.4 DOCH podríem dir que no es un motor d’última generació i això li  treu punts respecte als motors de la competència.

DSC_0475

El motor DOCH del Cee’d va molt bé, però no es d’última generació i es nota en el consum.

Un xassís sense floritures

Tot i que per el preu del KIA Cee’d sembla que no puguem demanar gaire, la veritat es que el seu xassís respon força bé. No es que destaqui amb res però tampoc queda molt mal parat respecte als rivals europeus. No té un tacte massa esportiu, tampoc es el perfil de la marca. Si un Golf tingués un xassís com el del KIA si que seria per criticar-ho, ja que el model alemany sempre ha tingut un cert perfil esportiu. Però qui busqui esportivitat millor passi de llarg o opti per mes versions més potents. Qui compri aquest KIA es trobarà amb un cotxe molt confortable, apart de la seva baixa rumorositat, que ja hem comentat, les suspensions fan un bon treball i s’ho empassen tot sense comprometre els ocupants. Al volant hi porta un botó que ens permet controlar la duresa del volant en tres perfils. N’hi ha un per ciutat, que fa que la direcció sigui molt reactiva, un en plan confort per vies ràpides i una més esportiva que li dona un tacte més dur. No es que sigui cap meravella però per ciutat el mode urbà va força bé. Això si, desconnecteu-lo quan el vostre ritme augmenti perquè a la primera corba veureu com us mengeu l’interior. Es una sensació molt incòmode que es soluciona col·locant el mode Confort o Sport.

Un preu molt atractiu

El preu del KIA Cee’d 1.4 de benzina comença a partir dels 11.686€ amb l’acabat més bàsic, el Concept i per sobre trobem dues versions més, la Drive (13.176€) o la Maracaná (13.975€). La nostra versió es una Drive que ja ve molt ben equipada (climatitzador bi-zona, control de creuer, volant de pell, Llandes d’aleació de 16”, retrovisors plegables elèctricament, sensors d’aparcament,…). Els seus rivals en aquest apartat no el poden superar, ni tan sols el seu cosí germà, el Hyundai I30, amb el que comparteix moltes coses, entre elles els motor. I apart d’això, no cal obviar que KIA ofereix 7 anys de garantia (única marca a Europa en oferir aquesta garantia) i que en les proves EuroNCAP ha aconseguit les 5 estrelles, el màxim.

  • El millor: Disseny exterior e interior, millora en la qualitat d’acabats, confort de marxa, equipament complet, preu i garantia de 7 anys.
  • El pitjor: Resposta del motor a baix règim, sensacions poc esportives, consum i imatge de marca respecte a les marques europees.

Hi ha clarament un abans i un després en el meu prensament un cop provat el KIA Cee’d. Tots els prejudicis han volat de cop. Els KIA ja no només enamoren per el seu ajustat preu, sinó per el seu disseny, equipament, comportament,… Realment treu els colors a molts vehicles europeus més cars.
J.Carapuig