Un producte familiar, de qualitat i a un preu raonable. Aquestes són, a grans trets, les premisses sobre les que es va bastir el projecte del Kia Carens, un monovolum compacte coreà amb set places homologades que pretén lluitar de tu a tu amb els grans fabricants europeus.

El Carens, però, no és pas un producte nou. El primer Kia Carens va sortir al mercat l’any 1999, per fer front a un segment (el dels monovolums compactes) que va patir un enorme creixement durant els primers anys del segle XX.

L’actual Kia Carens respon a un “restyling” de l’any 2013, sota la direcció del dissenyador alemany Peter Schreyrer, pare del nou llenguatge estètic de la família Kia Motors, amb l’icònic “nas de tigre” com element bàsic i distintiu de la marca coreana.

IMG_2414

Així les coses, el Kia Carens és una unitat amb uns quants mesos al mercat, i una acceptació prou bona al continent europeu. El Carens es troba disponible al mercat europeu amb dos motoritzacions benzina (1.6 i 2.0) i una dièsel (1.7), que era justament la de la nostra unitat de prova.

Una estètica plena de personalitat

El Kia Carens és un vehicle amb personalitat dins del seu segment. Segurament les seves línies no faran girar tots els caps al nostre pas (cosa que personalment considero una qualitat per un vehicle familiar), però tampoc provocaran cap mostra de rebuig o desaprovació.

IMG_2410

La seva estètica neutre, les seves dimensions contingudes (el Carens fa poc més de quatre metres i mig de llarg, 1’80 d’ample i 1’60 d’alçada) i les formes dinàmiques del seu frontal, amb uns grups òptics equipats amb sistema LED i un sistema d’il·luminació automàtica en gir, fan del Carens un dels vehicles amb més personalitat i més ben acabats a nivell visual del seu segment.

A aquesta sensació de personalitat també hi ajuda molt el fet que el Carens sigui el monovolum compacte amb una altura lliure més baixa de la seva categoria, dotant al conjunt d’una estètica més propera a la d’un turisme que no pas a la d’un monovolum tradicional, una dada que segurament molts potencial compradors valoraran a l’hora de decidir-se per aquest monovolum asiàtic. A més, la caiguda del porto posterior i la disposició dels fars posteriors monovolum molt equilibrat a nivell estètic.

IMG_2417

A més, els interiors del Kia Carens són elegants i funcionals, i s’integren de meravella amb un habitacle diàfan, espaiós i lluminós gràcies a les finestres generoses que el vehicle equipa a portes, lluna i portó posterior.

El tauler de comandament és nítid, senzill i pràctic, per bé que l’accés a l’ordinador al volant (amb un boto integrat al volant) o de canvi d’emissora poden provocar cert barroquisme visual al volant del Carens.

IMG_2430

La nostra unitat de proves no disposa de navegador de sèrie (és disponible com un contingut addicional), i segurament el sistema d’àudio i la ràdio no responen a les darreres tendències en disseny o acústica, però garanteixen un funcionament racional, senzill i efectiu del sistema d’àudio i connectivitat multimèdia.

Una habitabilitat sorprenent

Els seients, dividits en tres files, són un dels punts forts del vehicle coreà. Els seients davanters són còmodes i garanteixen una bona subjecció del cos. Però el punt fort es troba a les dues files posteriors, ja que la segona fila disposa de tres seients independents (cosa que significa una habitabilitat real de tres places a la segons fila), equipades amb Isofix i que es poden avançar o fer retrocedir per encabir-hi, per exemple, tres cadiretes d’infant de forma independent.

Per últim, la tercera fila disposa de dos places més, que es poden reclinar en funció de les necessitats específiques d’habitabilitat i transport de passatgers en cada moment.

IMG_2425

Tot això, en un cotxe de poc més de quatre metres i mig de llarg, gràcies a una arquitectura de plataforma molt racional que proposa que el pilar A s’integri a l’alçada del centre de l’eix davanter i que possibilita una capacitat del maleter (amb els seients de la tercera fila abatuts) d’uns gens menyspreables 536 litres.

Impressions de conducció

La nostra unitat de prova està equipada amb el motor dièsel 1.7 CRDi de 136 cv, un motor que permet una agilitat i mobilitat acceptable en tot tipus de condicionants de conducció, malgrat el pes d’aquest monovolum coreà, que supera, en buit, els 1.560 quilos, i que pot arribar a superar els 1.600 quilos en funció de la motorització, equipaments i nivell d’acabats.

El Carens es comporta de forma més que digne al trànsit urbà, malgrat les seves dimensions i el seu pes, convertint-se, de fet, en un dels monovolums compactes més àgils i dinàmics del mercat europeu.

IMG_2385

Bé és cert que el motor dièsel 1.7 CRDi en ocasions és un pèl mandrós i peca de poca elasticitat (imaginem per un bufat del turbo insuficient a un règim baix de voltes), però el maridatge que fa amb l’excel·lent caixa de canvis manual de sis velocitats fa que sigui fàcil poder extreure el màxim suc dels 136 cavalls que eroga el motor reduint una o fins i tot dues marxes, o mantenir rangs de consum prudents i continguts circulant per autopistes o autovies en sisena velocitat i sense trepitjar massa l’accelerador.

Per ajudar a mantenir el consum a ratlla (un dels altres punts on els coreans han volgut incidir) l’ordinador de bord aconsella la marxa més adequada en tot moment per mantenir una conducció ecològica i eficient. Amb tot, l’ordinador sovint aconsella passar a una marxa superior a un rang encara baix de revolucions, cosa que resta brillantor al conjunt si volem mantenir una conducció el més eficient possible. Amb l’objectiu de mantenir el consum a ratlla el Kia Carens equipa, de sèrie, el sistema “Start-Stop”, per bé que si ho desitgem, podem optar per desconnectar el sistema d’apagada i encesa automàtica del motor.

IMG_2369

El sistema de direcció “Flexsteer” del Kia Carens incorpora tres tipus de rigidesa (confort, normal i esportiva). Alguns conductors, especialment els més avesats a conduccions dinàmiques i esportives, poden arribar a considerar que el tacte del volant i de la direcció és massa tou, fins i tot seleccionant el mode esportiu, però en realitat la majoria d’usuaris, que utilitzin aquest vehicle carregats i en família, trobaran que la direcció és d’allò més agradable per llargs viatges familiars, portant el monovolum carregat d’equipatge i ocupants.

IMG_2345

A més, el tacte del fre és excel·lent, i atura el conjunt en pocs metres només deixant intuir la pressió del nostre peu sobre el pedal central. De fet, hem de pensar que en un monovolum familiar, que sovint anirà carregat de pes, és necessari i primordial garantir la seguretat del vehicle, i això s’aconsegueix, sobretot, dotant al Carens d’un excel·lent sistema de frenada, sense cap mena de dubte un dels millors i més reeixits del seu segment.

Comoditat i confort

A l’interior de l’habitacle es gaudeix d’un elevat grau de confort i comoditat, gràcies als seients còmodes, a una bona insonorització de l’habitacle (el so del motor, com és de suposar, no és maco ni reeixit, ni en marxa ni en punt mort).

IMG_2424

L’esquema del tarat de la suspensió (amb McPherson al davant i un eix torsional al tren posterior) és molt similar al de qualsevol vehicle compacte del mercat. Així doncs, l’esquema de suspensió és prou tou per garantir el màxim confort als ocupants de vehicle, però també permet un cert grau de dinamisme i diversió al volant als trams de carretera més revirats, sense arribar a comprometre l’estabilitat del vehicle ni la comoditat dels ocupants, gràcies al poc balanceig i moviment lateral que presenta el Carens enfront dels seus rivals europeus.

L’interior disposa, a més, d’abundants portaobjectes i espais per garantir el màxim benestar i comoditat dels ocupants.

IMG_2420

Pel que fa al consum, el Carens homologa una mitja de consum de 5’1 litres en cicles mixtos. La veritat és que durant el temps que el vaig tenir a prova vaig superar amb escreix aquesta xifra, malgrat no haver tingut una conducció especialment dinàmica. En concret, vaig aconseguir uns 6’7 litres en cicles mixtes i vaig superar amb facilitat els set litres de consum quan vaig passar a practicar una conducció més dinàmica, tractant d’explotar el 330 Nm de parell que promet la seva fitxa tècnica.

El millor: Habitabilitat i confort, sistema de frenada, esglaonat del canvi de marxes i una agilitat sorprenent.

El pitjor: resposta mandrosa i poca elasticitat del motor, sistema multimèdia, accés tercera fila seients.

En definitiva, el Carens reuneix les millors qualitats d’un monovolum, tals com l’habitabilitat i l’espai, com els d’un vehicle compacte, com ara la seva agilitat. Una síntesi atractiva a la que hem de sumar un preu molt competitiu d’uns 23.500€ amb els descomptes ja inclosos.
F.Vital

Fotos: Ferran Boada

Kia Carens

Kia Carens
6.5

Motor

5/10

    Comportament

    7/10

      Confort

      9/10

        Equipament

        6/10

          Consums

          7/10

            Disseny

            7/10

              M'agrada

              • - Habitabilitat i confort.
              • - Agilitat urbana.
              • - Canvi marxes ben esglaonat.

              Milloraria

              • - Sistema multimèdia.
              • - Resposta mandrosa i poca elasticitat del motor.
              • - Accés tercera filera seients.