IMG_4170

Al catàleg d’Opel fins ara trobàvem una molt bona varietat. És una marca que té un vehicle a cada segment supervendes. Cotxes pensats per famílies, per gent gran, per joves… I precisament en aquest últim grup és on encara han millorat més la oferta. Fins ara el Corsa (compacte tradicional del segment B) rivalitzava amb els també tradicionals Seat Ibiza, Fiat Punto, Peugeot 208, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, entre molts d’altres.

També dins el segment A, els superminis urbans, la marca alemanya ja contava amb l’Opel Adam. Un cotxe que, en aquest cas pretenia entrar dins un mercat més premium, i rivalitzar amb cotxes com el Mini Cooper o el Fiat 500, variants més personalitzables, treballades i cares del segment.

L’Opel Karl arriba amb un objectiu molt diferent que l’Adam. És un supermini urbà, sí, però molt més assequible i realista. Cinc portes, més altura i més practicitat.

D’on surt el Karl? Anomenat Vauxhall Viva al Regne Unit i germà gairebé idèntic del Chevrolet Spark, és fabricat a Corea del Sud, on només surt amb un motor, un tricilíndric d’un litre i 75 cavalls. Tot i que ara també es pot escollir el canvi automàtic, a l’hora de personalitzar-lo hi ha molt poques opcions, el que fa que la cadena de muntatge tingui costos molt baixos. Tan sols podem escollir el color i un parell de packs. La nostra unitat en porta un, el Pack Selective Plus (450€), amb avisador de canvi de carril i fars antiboira. L’altre és el Pack Techno (490€), que porta connexió OnStar (amb assistent personal, Wi-Fi i els típics elements de cotxe intel·ligent) i la pantalla multimèdia que substituiria la ràdio/USB que equipa el nostre Karl. Tenint en compte que el preu del cotxe ronda els 9.000 euros i que està pensat des del “low cost”, passem a analitzar-lo.

Aparença

_MG_0430

El Karl està treballat per a que no sembli tant petit com és, seguint el look de la marca i guardant una semblança al Corsa d’anterior generació. Ni molt modern, ni molt desfasat, correcte. La carrosseria té un tacte plàstic en gran part, però sabem que és un cotxe barat i no li demanem més. Al contrari, detalls com que els tapaboques dissimulen perfectament les llandes mostren la voluntat i l’esforç en mantenir decencia i bones sensacions tot i el baix cost.

Interior

_MG_0432

El plàstic està ben integrat al tauler i presenta detalls, que com podeu apreciar, segueixen l’estètica Opel i presenten un espai interior que transmet amplitud, tot i ser un cotxe petit. El plàstic brillant i els acabats en metal·litzat i cromat fan que el conductor no tingui la sensació d’estar conduint un cotxe tant bàsic, si no més aviat acollidor. A això també ajuden el volant multi-funció i el canvi de marxes ergonòmic. La posició de conducció és alta, just al contrari que la del seu germà, l’Adam (tot i que Adam i Carl Opel eren pare i fill), ja que tot el cotxe està més orientat a la practicitat.

_MG_0440

El tacòmetre és agradable i modern, i la pantalla de l’ordinador d’a bord, tot i ser obsoleta, compleix la seva funció. També una mica obsolet trobem el sistema d’audio. Tot i funcionar a la perfecció, és bàsic i als que ja estem acostumats a vehicles que l’equipen tàctil o amb sistemes multimèdia més complexes, resulta enrevessat moure’ns pel menú. Qüestió de costum.

Tot i això, reprodueix música que es troba als USB o smartphones a la perfecció i el mans lliures és relativament fàcil de connectar i utilitzar. Cada cop que entrava al cotxe l’emissora de ràdio que sonava (automàticament) era diferent, però no vaig perdre temps en solventar el problema. Un altre fet remarcable és que la rodeta que podeu veure al radi dret del volant, en comptes de pujar i baixar el volum com seria lògic, fa la funció de canviar de cançó o d’emissora, i no sabeu la ràbia que fa quan t’equivoques. Pel volum s’utilitzen els botons que hi ha just a la dreta.

_MG_0434

L’aire condicionat/sistema de calefacció funcionen bé, i amb dies realment freds s’ha comportat correctament. Jo segurament pagaria més per un climatitzador i no haver d’estar pendent dels comandaments, però a la gamma Karl no podem fer-ho. Cal notar que els ventiladors del sistema fan un soroll bastant fort, vaig arribar a apagar-los per sentir el que deien a la ràdio.

Pel que fa a les places posteriors, bones notícies. Són prou acceptables. Hi ha espai suficient pels genolls i pel d’un humà de 1,73 metres (jo). És una cosa que sempre sorprèn en cotxes tant petits. Alguns competidors només tenen dues places posteriors, però al Karl n’hi ha tres, per a emergències més aviat, ja que els passatgers aniran molt estrets.

Es absurd parlar de quin micro-urbà té més espai al maleter perquè tots en tenen poc. Suficient per motxilles i alguna maleta petita. La boca del porta-equipatges no queda a l’alçada de la base, però tampoc hi carregarem grans pesos. Els seients posteriors són abatibles a mitges. Cal forçar-los una mica i no acaben de plegar del tot, com podeu veure a la imatge.

_MG_0443

Motor i comportament en carretera

Com ja he comentat, només hi ha una opció a l’hora d’escollir motor. Un tricilíndric 1.0 de 75 cavalls. General Motors i concretament Opel l’utilitzen en altres vehicles, però en aquest cas no equipa turbo. S’agrairien alguns cavalls extra, sobretot quan anem carregats de gent o afrontem una pujada, però es eficient i molt suau.

_MG_0453

El consum mixt homologat del Karl és de 4,5 litres cada 100 quilòmetres. Un cop més, i en conducció normal, no hem estat capaços d’arribar a aquestes xifres. El consum es va disparar més de mig litre cada 100 quilometres. On menys realista és l’estimació és en vies extra-urbanes, on el consum homologat és de 3,9 litres als 100. El problema és que amb 75 cv, haver de recuperar velocitat en autopistes i autovies (ja sigui per afrontar pujades o per temes de trànsit) representa revolucionar molt el motor i consumir més. Tot i això, no vaig quedar gens descontent del consum, era el que esperava.

IMG_4184

El canvi és correcte i agradable, l’embragament però una mica maldestre en primera i arrancant, un tret bastant típic en aquest segment. La suspensió és tova, ideal per sortejar les jungles urbanes, tot i que el fa poc estable en carreteres de revolts (juntament amb els pneumàtics estrets), però com que anar de tram amb el Karl no és l’objectiu de la seva existència, no el culparem.

Pel que fa a les ajudes a la conducció, com hem mostrat al vídeo, el Karl té un botó a l’esquerra del volant on diu “city”. La funció que té és fer la direcció més tova, per facilitar les maniobres en ciutat.  En un principi la funció em va entusiasmar, però en provar la direcció del cotxe i veure que ja és molt tova de per si, va perdre una mica de sentit. Quan portes una setmana amb ell ja ni hi penses, en tot cas, tampoc hi sobra. Dins el Pack Selective Plus també tenim l’advertència de canvi de carril involuntari, bones notícies veure aquests elements de seguretat fins i tot en els models més bàsics de les marques.

_MG_0439

Al volant trobem el limitador de velocitat i control de creuer. Funcionen correctament (sempre que els 75 cavalls poden seguir el ritme) i és agradable tenir aquests elements de sèrie. Hi ha coses que es troben a faltar, però gratifica que elements que ajuden a la seguretat i l’eficiència vinguin incorporats.

Fotos dinàmiques: F. Boada

Càmera al vídeo: Aleix Castells

Trobo honest per part d’Opel el que han fet amb el Karl. Un únic acabat, un sol motor i un rang de preus molt contingut. A més d’equipament de sèrie molt interessant. Altres marques anuncien els seus vehicles amb frases com “des de 10.000 euros”, quan realment ens n’hem d’acabar gastant 15.000 si el volem equipat. No trobarem un Karl amb llandes 19 polzades, fars led i ple d’electrònica i cuir, però sabem que si paguem al voltant de 9.000 euros, Opel ens ofereix honestedat, decència i eficiència.  
Ferran Rosàs

Opel Karl Selective 1.0 75cv

9.445
Opel Karl Selective 1.0 75cv
6.4166666666667

MOTOR

8/10

    COMPORTAMENT

    7/10

      CONFORT

      7/10

        EQUIPAMENT

        6/10

          CONSUMS

          7/10

            TECNOLOGIA

            5/10

              M'agrada

              • - Preu
              • - Suavitat del motor
              • - Habitabilitat (tot i ser petit)

              Milloraria

              • - Sistema d'audio de sèrie
              • - Sense opció a climatitzador
              • - Disseny exterior de l'anterior generació Opel