Bipolar. Caràcter llatí. Doble personalitat. Doctor Jekyll i Mr. Hyde. Conceptes que realitzen un maridatge perfecte amb el Seat Ibiza ACT FR. A l’hora de decidir-nos per la compra d’un cotxe, sovint ens trobem en la disjuntiva d’haver d’escollir entre models racionals, amb motoritzacions moderades i un consum ajustat, o vehicles amb capacitats esportives més accentuades, que acostumen a anar acompanyats de consums i manteniments més costosos.

IBI 16

Doncs bé, el Seat Ibiza ACT FR és la màquina perfecte per aquells que busquin un model capaç d’oferir prestacions i sensacions dinàmiques, però desitgin mantenir uns consums i un manteniment propis d’un model utilitari. L’Ibiza ACT FR aconsegueix aquesta fórmula màgica gràcies a la tecnologia ACT, desenvolupada pel grup Volkswagen, i que permet una desconnexió del segon i del tercer cilindre quan el motor funciona en un règim de revolucions comprés entre les 1.500 i les 4.000 rpm a una velocitat constant, rebaixant el consum de forma remarcable.

Associat al motor 1.4 TSI (benzina), el sistema ACT (acrònim que significa “gestió activa de cilindres”) permet connectar o desconnectar la injecció en el segon i tercer cilindre en dècimes de segon, de forma brillant i sense que el conductor s’assabenti del canvi en el règim de funcionament del motor, ja que el propulsor no genera cap estranyesa o estirabot, i el so del motor gairebé passa desapercebut i és casi impossible diferenciar quan circulem amb dos o els quatre cilindres connectats.

Estètica juvenil i esportiva

La nostra unitat de prova, de color blanc, munta la carrosseria SC, de tres portes, amb l’estètica habitual de Seat Ibiza, amb les petites actualitzacions que s’han anat produint als darrers anys, tals com el “restyling” dels grups òptics davanters, finestres darreres enfosquides o la doble sortida del tub d’escapament. El de l’Ibiza ha estat un disseny molt encertat, capaç de mantenir-se entre els preferits dels consumidors durant molts anys, gràcies a unes línies estilitzades, que fan del de Martorell un dels dissenys més encertats dels darrers anys.

IBI 4

La nostra unitat de prova porta extres que reforcen la personalitat esportiva de l’utilitari català, com ara el “Pack ITECH FR”, consistent en unes llandes fosques de disset polsades, fars bixenon i el sistema de navegació “Seat Portable System”. A més, la nostra unitat de prova equipa uns seients esportius d’Alcàntera i unes pinces de frenada de color vermell, que reforcen l’esperit esportiu i juvenil de l’Ibiza ACT FR.

IBI 9

Amb tots els extres de la nostra unitat i les successives actualitzacions dels darrers anys, el Seat Ibiza ACT FR es converteix en un cotxe amb una marcada personalitat pròpia, sobri, juvenil i amb un toc descaradament esportiu que encara fa girar alguns caps al seu pas però que ens permet passar relativament desapercebuts i anònims als carrers de les nostres ciutats, ja que només els iniciats sabran distingir-lo d’un model estàndard a primer cop d’ull.

Els interiors del de Martorell també han millorat al llarg dels darrers anys. Els seients esportius d’Alcàntera reforcen l’esportivitat i el disseny juvenil del conjunt, però també creen una atmosfera especial dins de l’habitacle. La consola i els comandaments, ergonòmics, senzills i intuïtius mantenen l’esperit espartà i racional de l’Ibiza, i el quadre de comandaments i el volant de tres radis s’integren a la perfecció en l’espai. Sumar quilòmetres i quilòmetres és molt fàcil i còmode gràcies al confort que ofereix el Seat Ibiza. Fins i tot la guantera o els espais a les portes per deixar objectes han augmentat de capacitat en el model actual, garantint i maximitzant el confort dels ocupants.

IBI 6

Tanmateix, dins d’un espai tan ben aconseguit com el d’aquest model, hom troba que la ràdio, l’equip d’àudio i el “Seat Portable System” (els sistema de navegador del Seat Ibiza, tàctil i de cinc polsades) no estan al mateix nivell de la resta de components de l’habitacle. De ben segur que el proper “restyling” del Seat Ibiza, previst pels propers mesos, incorporarà millores i actualitzacions importants en aquest aspecte.

Les dimensions pròpies de l’Ibiza SC (quatre metres de llarg, cent seixanta-sis centímetres d’ample i menys d’un metre i mig d’alt) limiten la capacitat de càrrega i habitabilitat del vehicle. Tot i que el nostre cotxe homologa cinc places, i fins i tot compta amb el tercer reposacaps a la butaca posterior (un element que no incorpora de sèrie), les places posteriors són petites i poden arribar a ser incòmodes per a dos ocupants adults en viatges llargs, així que la tercera plaça encara limita més l’ajustada habitabilitat del Seat Ibiza ACT FR. El seu maleter sí que disposa d’una capacitat de càrrega prou important, gràcies a una capacitat de 262 litres, cosa que el converteix en un dels millors del segment B.

Una motorització sorprenent

El petit motor 1.4 TSI de la nostra unitat de prova, associada a la tecnologia ACT, genera una potència de 140 cavalls, que mouen el conjunt amb una facilitat i agilitat realment sorprenents. De fet, el de Martorell és capaç de fer acceleracions de 0 a 100 Km/h en només 7’8 segons, i aconseguint els 140 cavalls de potència del motor entre les 4.500 i les 6.000 rpm, mostrant-se com un motor brillant i resolutiu a baixes i mitges revolucions.

El motor, associat a una caixa manual de sis velocitats (la variant automàtica DSG no es troba disponible amb el Seat Ibiza, ja que VAG la reserva pel Volkswagen Polo) és prou elàstic, per bé que el seu rang òptim de funcionament és a partir de les 1.800 revolucions, quan el turbocompressor comença a entrar en acció i empeny, amb ganes, al conjunt, i oferint uns baixos molt contundents i progressius fins passades les 4.000 rpm, amb un parell sorprenent de 220 Nm. El parell és molt estable, elàstic i eficaç, i ens regala una gran resposta en qualsevol tipus de conducció. Per tant, si ho desitgem, sempre podrem treballar amb marxes curtes, optimitzant el consum de carburant i obtenint una gran resposta del motor en el rang baix del tacòmetre.

El Seat Ibiza ACT FR també equipa el sistema “Start&Stop”, que funciona amb una precisió absoluta, i queda molt ben integrat amb la motorització de la nostra unitat de prova, i ens permet un important estalvi de carburant en els cicles urbans.

IBI 13

Els consums, el cavall de Troia del sistema ACT?

Precisament han estat els consums d’aquest ACT FR un dels aspectes que més podem destacar del conjunt. La fitxa tècnica ens promet una mitja de consum de 4 litres en cicles extraurbans, i de 4’7 en cicles mixtos, que molt difícilment podreu aconseguir mai en condicions reals. La mitjana real de consum que he aconseguit, combinant conducció urbana, per autovies i autopistes i per carreteres de muntanya, ha estat de 7’6 litres.

IBI 3

De fet, per aconseguir els quatre litres de mitjana que anuncia la fitxa tècnica, he hagut de circular en sisena velocitat per un terreny pla i circulant a una velocitat de 60-70 quilòmetres per hora. Circulant per autovia, sempre per sota de les velocitats legals, a velocitat de creuer, el consum que registrava era comprés en una forquilla que oscil·lava entre els 5’8 i els 6’7 litres. A més a més, l’impossibilitat de saber si circulem amb dos o quatre cilindres fa que hem d’estar excessivament pendents de l’ordinador de bord per intuir si l’ACT està activat o no. Amb tot, són uns consums prou continguts per un motor 1.4 turbo, que ens regala un parell tan contundent a baixes revolucions. Com és normal, el consum es dispara quan exigim un rendiment més exigent al motor amb una conducció esportiva per carreteres de muntanya. Aleshores el motor extreu la seva essència FR, però com és de suposar, el consum es dispara vers xifres de dos números.

Malgrat tot, la impressió del rendiment del sistema ACT ens deixa un regust agredolç al paladar. D’una banda, és un sistema que realment funciona i pot ser una alternativa real als cotxes híbrids, però d’un altre, l’impossibilitat de saber quan estem treballant amb dos o quatre cilindres ens fa creure (potser de manera errònia) que el sistema ACT no funciona, o si més no ho fa de manera esporàdica, en la major part de les condicions reals de conducció. Caldrà esperar a futures versions que equipin el sistema ACT per saber si realment aquest sistema serà una alternativa real als híbrids o als cotxes de mecànica dièsel.

Impressions de conducció. Un autèntic FR.

Poder compaginar dos modes de conducció, de rendiment i de funcionament en un mateix model és quelcom que no poden presumir massa cotxes. En el cas del de Martorell, ens trobem davant un model molt equilibrat, capaç de complir amb dignitat en el camp del consum i del rendiment.

El soberbi xassís del Seat Ibiza protagonitza un maridatge ideal amb la mecànica pròpia dels models FR. Aquest utilitari català equipa una suspensió FR (antigament anomenada “Sport”), que permet un equilibri molt ben aconseguit entre comoditat, habitabilitat i prestacions esportives. El tarat de la suspensió segurament és la clau de volta de la bipolaritat de l’Ibiza ACT FR, ja que d’una banda ens permet realitzar desplaçaments prou còmodes, i de l’altre respon amb dignitat a les demandes dinàmiques d’una conducció més esportiva.

Amb tot, el comportament del cotxe hauria de ser més aviat “morrut”, o subvirador, però gràcies al sistema autoblocant XDS (evolució del control d’estabilitat del grup VAG), frena la roda que tracciona més i facilita una conducció més natural i intuïtiva, i anul·la la tendència subviradora de l’Ibiza ACT FR, convertint-lo en un cotxe de reaccions molt neutres que faciliten la seva conducció i maximitza la diversió al volant.

IBI 11_ok

També els discs de frens són més grans i ventilats al tren davanter, i senzills al darrer, ja que és al davant on el cotxe suporta la major càrrega de pes i càrrega de tracció. Gràcies a la seva disposició, els frens són efectius i permeten una transacció molt fluïda a l’hora d’entrar a un revolt o aturar el vehicle en espais reduïts, sense transmetre cap raresa remarcable a la direcció.

L’Ibiza ACT FR té el mateix esquema de suspensió que els Ibiza FR tradicionals, ja que equipa un sistema McPherson al tren davanter, i una barra torsional al tren posterior, que el fa una mica més ballarí sobre ferms irregulars. A l’excel·lent bastidor de l’Ibiza ACT FR cal sumar-hi una electrònica poc intrusiva, que ens permet maximitzar les possibilitats dinàmiques del cotxe abans de fer saltar els controls d’estabilitat (l’abans esmentat XDS) o de tracció.

A les carreteres revirades és on aquest utilitari català mostra tot el seu potencial. Els potents baixos del seu motor empenyen el de Martorell amb ganes entre revolt i revolt, i la suspensió i frenada del vehicle permeten una conducció molt fàcil i intuïtiva.

Segurament aquells usuaris més avesats a la conducció passional i esportiva poden trobar que el tarat de la suspensió és un pèl suau o que la direcció esdevé massa tova quan circulem a carreteres revirades a un ritme una mica exigent.

IBI 10

Tanmateix, aquestes impressions que poden notar els conductors més exigents precisament seran les més lloades per la immensa majoria d’usuaris, ja que la suavitat de la direcció i de la suspensió permeten a l’Ibiza ACT FR moure’s com peix a l’aigua als carrers de les principals ciutats, realitzar maniobres d’estacionament o mantenir velocitats de creuer a les autopistes amb el màxim confort pels ocupants del vehicle.

El millor: Prestacions, consum i confort.

El pitjor: Assistent d’aparcament, habitabilitat places posteriors, sistema multimèdia.

En definitiva, l’Ibiza ACT FR és el cotxe ideal per aquells usuaris que vulguin disposar d’un utilitari juvenil i passional, amb unes prestacions prou considerables mantenint uns consums molt justos i racionals.
F.Vital

Fotos: @AnnaMGuasch

Revelatge digital: Ferran Boada

Seat Ibiza FR ACT

Seat Ibiza FR ACT
7.4

Motor

7/10

    Comportament

    8/10

      Confort

      7/10

        Equipament

        6/10

          Consums

          8/10

            Seguretat

            9/10

              M'agrada

              • - Prestacions.
              • - Consum.
              • - Confort places davanteres.

              Milloraria

              • - Assistent d’aparcament.
              • - habitabilitat places posteriors.
              • - Sistema multimèdia.
              • - Interiors superats.