Sense dubte, si hi ha un segment últimament força animat és el dels compactes GTI de tracció davantera.. De fet, el León va iniciar les hostilitats fa poc més d’un any registrant el rècord d’un tracció davantera més ràpid al circuit alemany de Nürburgring, iniciativa ràpidament  resposta per part del Renault Megane , i fa poques setmanes, pel flamant Honda Type R.

Aïllats d’aquesta realitat es troba l’americana Ford, que de moment no vol entrar en aquesta baralla de galls en un circuit en concret, i que al llarg de 2015 s’ha dedicat a actualitzar el seu particular GTI, el FOCUS ST. La futura versió RS (que veurà el carrer els propers mesos) menja a banda,  i és on Ford diposita tota la carn a la graella pels usuaris que respiren fum de pneumàtic per esmorzar.

lateral Montse

Disponible amb carrosseria de 5 portes o familiar, el model ha patit lleus  canvis respecte la versió original, que va veure la llum al 2011. Entre ells, cal destacar el nou frontal, força més esportiu i amb els nous aires de família de la marca americana (que ens podrien recordar en certa manera a Aston Martin), una posada a punt del bastidor amb noves molles al eix davanter i nous amortidors, nou equipament de sèrie, nous colors i la novetat més important, una mecànica de tipus dièsel, un motor 2.0 de 185cv, que sobre el paper podria semblar una mica descafeïnada respecte al que sempre han aportat les sigles ST, però que manté el dinamisme de la versió benzina i compta amb uns consums homologats força continguts.

La versió provada va ser la 2.0 Ecoboost de 250Cv. Equipat amb un motor de 2 litres, 4 cilindres (abandonant l’antic motor 5 cilindres Volvo de l’anterior generació) i atorgant una gens menyspreable potència de 250cv i un parell màxim de 340Nm des de les 2000rpm amb una progressivitat durant tot el rang de revolucions, de les que et deixen enganxat al seient.

Si una cosa caracteritza al nou Focus ST 2015, és que no passa desapercebut per allà on passa. El seu nou frontal és molt més agressiu, l´aleró sobredimensionat, les taloneres, llantes de 18” en color antracita (opcionals en 19), suspensió rebaixada, amb un escapament dels de veritat metàl·lic i amb forma trapezoïdal, i especialment el color que empra  la unitat de proves, un color groc amb tocs ataronjats que Ford anomena “Amarillo Sport” (1.250€). Això pot agradar a aquelles persones que no els molesti cridar l’atenció, mentre d’altres preferirien la discreció d’un León Cupra o Golf GTI, però cal destacar que ens trobem davant un producte diferent a la resta i que vol destacar amb personalitat i veu pròpia al món dels compactes esportius.

camions1

Posem-nos còmodes

El nostre ST disposa de l’opció  d’accés i encesa del vehicle sense clau, així que simplement tenint-la a la butxaca tirem de la maneta i el cotxe s’obre i els retrovisors es despleguen.

Al obrir la porta, 3 coses ens criden l’atenció:

  • Al arribar a un determinat grau d’apertura, amagada darrere la porta, surt una protecció de goma i es col·loca tota sola al canto de la porta evitant d’aquesta manera de si aparquem a un lloc estret i tenim que recolzar la porta a alguna paret, es faci malbé la nostra pintura, tanmateix serveix per a no marcar la xapa dels vehicles del nostre voltant. Una cosa que agrairan tots els usuaris de places de pàrquing estretes, que abunden al nostre país.
  • Unes taloneres amb la llegenda ST il·luminades de color vermell ja ens donen la primera idea de que no som a punt de pujar a un cotxe normal, el Focus ST vol cridar l’atenció fins a l’últim detall.
  • I un cop aixequem la vista de les taloneres, trobem davant nostre uns fabulosos seients signats per RECARO, que ara son de sèrie, revestits en cuir negre i amb l’anagrama del model bordat.

Procedim a seure i els seients RECARO ens abracen, son molt còmodes i gracies al seu ajust elèctric ens permeten trobar ràpidament la millor postura de conducció, tenen fins i tot ajust de llargada de banqueta, cosa que la gent amb les cames més llargues agrairà. Fins i tot amb el cotxe aturat, hom ja té la sensació de seure dins un cotxe especial, amb un tarannà esportiu i que desitja sortir a buscar revolts, i gràcies als meravellosos seients, no caldrà estar fent força agafant-se al volant. Els únics  punts negatius que podem trobar amb aquests seients és que les persones d’una talla gran, potser sentiran que no els recullen bé, però a la llarga esdevenen còmodes i confortables i al tindre “orelles” tan marcades, son més propensos a patir danys al entrar o sortir del vehicle.

seientsfront

Els seients posteriors trobem tres places, però degut a les formes del respatller dels seients laterals, volent imitat en certa mida els davanters, trobem que la plaça central es un xic incòmode, però complidora per a petits desplaçaments.

Un cop amb tot a la nostra mida, comprovem que ara el navegador amb pantalla tàctil de 8” “Sync 2” passa a ser de sèrie, dotant a l’interior d’un gran sistema multimèdia on fins i tot mitjançant comandaments de veu podem controlar la temperatura del climatitzador automàtic. L’equip de so signat per SONY ens assegura una bona qualitat d’àudio. Sobre el tauler de comandaments, trobem els ja característics rellotges indicadors de temperatura d’oli, pressió del turbo i pressió de l’oli, que en el moment d’una conducció esportiva no dona temps a mirar, ja que són un pèl petits. El volant també de nova factura, ara presenta un disseny de tres radis amb l’anagrama ST a la seva part inferior, entapissat en pell perforada i dotat en opció amb calefacció, una cosa força inusual en un vehicle del seu segment. El gruix del volant és adequat.

Interior 1

El tapiçat del sostre de color negre, així com tota una sèrie de llums LED de color vermell repartides per diversos llocs del habitacle com ara els panells de porta, zona dels pedals i altres que ajuden a transmetre que ens trobem dins d’un vehicle amb un marcat caràcter esportiu. Al maleter hi trobem una roda de tipus emergència, que fa reduir el volum del maleter a uns 316l. que resulten un xic inferiors als de la seva competència, però que permeten acomodar sense complicació un parell de maletes de tipus cabina, o l’equipatge de 4 persones en una eventual escapada de cap de setmana, cal recordar per a qui necessiti més espai de carrega, existeix la versió SportBreak que eleva el volum a 476l. Però segurament, per al client potencial aquest no sigui un dels factors decisius per decantar-se per un o altre model.

Maleter

Sensacions

Arriba el moment de la veritat. Seiem, ens  cordem el cinturó (seguretat front de tot), pitgem el pedal d’embragament i accionem el botó situat al tauler. Ens aquests moment cobra vida el bloc 2.0 Ecoboost, que com ens tenen acostumats els nous motors amb injecció directa, no sorprenen pel seu so a ralentí, on fins i tot podríem arribar a pensar-hi que som davant un motor dièsel. Per a contrarestar aquest inconvenient, observem com darrerament els enginyers s’encarreguen de situar unes caixes de ressonància, per simular un so de motor més greu al interior del habitacle. I podeu creure que en el cas del Ford Focus ST es troba molt ben resolt, semblant en els moments que més exigim al motor, que som davant un motor encara més gros del que és, i apart això permet que en els moments on no es circula amb el ganivet entre les dents, el confort de marxa a autovia o ciutat sigui superior.

A l’hora de realitzar el desembragatge de la caixa de canvis amb el bloc motor trobem una duresa del pedal digna d’un esportiu, i és que aquest Focus està cuidat fins al últim detall per sentir-nos dins d’un bòlid de curses. La caixa de canvis presenta un tacte deliciós, metàl·lic, directe, sense cap tipus d’holgura, les marxes entren soles, i amb la fam que té el motor per agafar velocitat ens fa passar d’una a l’altre ben ràpid i sense cap tipus de complicació. Podria assegurar que es una de les caixes de canvi més delicioses de fer servir que he tingut el gust de provar mai.

Quan iniciem la marxa i a poca velocitat ja es nota que el tarat de suspensió és especial respecte la resta de la gama Focus, ja que sembla que el cotxe vagi botant sobre les petites irregularitats del ferm, però sorprenentment a l’hora d’afrontar obstacles com badens, el sotrac no es tan gran com es creuria. Gràcies a això, el cotxe resulta força còmode en l’ús per ciutat o a l’hora d’afrontar un viatge, però es realment efectiu a l’hora que se l’hi exigeix un ús intensiu, permetent que el Focus vagi sobre rails, i permetent un pas per corba gairebé demencial.

passades i proteccions

A això també ajuda el seu diferencial electrònic. El funcionament bàsic d’aquests sistema es que la unitat del ESP s’encarrega d’anar frenant la roda que estigui situada al eix de la corba, al frenar-la aconsegueix que el cotxe es llenci cap al interior  i tingui un pas per corba més efectiu. Com a contrapartida, estem aportant una càrrega superior de feina al sistema de frens, i si en fem un ús exigent podem patir sobreescalfament. Durant la prova la unitat es va comportar amb matrícula en aquest apartat, tot i que hi havia evidències de que els frens havien passat per millors moments, regalant-nos unes frenades sorolloses en fred o fins i tot la pintura vermella de les pinces saltada en alguns punts degut al sobreescalfament del sistema a causa d’alguna prova anterior.

llanta

La direcció és molt directa, amb nomes una volta i mitja de gir de volant, cosa que ens permet  que amb poc moviment de volant podem anar encadenant corba rere corba amb una facilitat inusitada, tot i que te un parell de contraprestacions. Respecte a un Focus normal té un angle de gir força menor, i això a l’hora d’haver de realitzar maniobres dins d’un pàrquing per exemple, ens ocasiona certes dificultats (no sempre podrem maniobrar d’una sola vegada). L’altre pega que hem vist, i  associada també a que la unitat no tingui un diferencial mecànic al eix davanter, és que a l’hora d’accelerar fort o amb la direcció no totalment recte, notem una lleugera flotabilitat de la direcció, provocant que si no estem agafant fort el volant el cotxe vulgui dominar-nos a nosaltres i anar per on ell vol. Però com comento, si accelerem amb el volant recte, o l’agafem fermament, aquest problema desapareix.

corves

Amb tot això el Focus ST ens demostra que es un cotxe noble, i sobretot molt fàcil de fer anar ràpid. Al presentar el parell màxim a només 2000 rpm només cal insinuar el peu al accelerador i sense necessitat de reduir marxa ens catapultarà cap endavant, amb una entrega de potència i parell constants gairebé fins arribar al tall d’injecció. Gracies a això ens permetrà conduir plàcidament sense haver de prestar gaire atenció a reduir gaires marxes a l’hora de realitzar un avançament o afrontar un desnivell desfavorable metre viatgem.

Fent-nos la vida més fàcil

El nou Focus ST està carregat de tecnologia per fer-nos més senzilla i segura l’estada a bord. El sistema de reconeixement vocal “Sync 2” es molt complert, ja que ens permet realitzar un gran nombre d’accions (d’accés al telèfon, al sistema GPS i fins i tot al sistema de climatització) sense haver d’aixecar les mans del volant. Ara bé, l’elevat nombre de funcions farà que ens porti un temps familiaritzar-nos amb el vehicle. Amb la gran pantalla de 8” podrem tindre diverses tasques mostrades a l’hora tot i que la pantalla es presenta poc sensitiva als nostres dits, havent d’insistir una mica per a que ens faci cas.

Disposa d’un parell de ports USB per connectar en un iPod/memòria USB i a l’altre carregar el nostre telèfon per exemple, un detall molt útil. Tot acompanyat d’un gran nombre de forats portaobjectes molt modulables, que ens ajuden a tindre tot a resguard a l’hora de que arribin les corbes. Opcionalment disposa de càmera de detecció de senyals de trànsit, assistent de carril (no gaire intrusiu), càmera posterior per a estacionar, i un dispositiu molt interessant que ens avisa acústicament a l’hora d’afrontar una intersecció, indicant-nos que hi ha transit creuant.

En definitiva

Ens trobem front un gran producte, dinàmic, juvenil, que ens convida a ser una mica “dolents”, enfocat clarament cap a un client que busca cridar l’atenció més que estar preocupat en xifres o registres en un circuit alemany. I tot això acompanyat d’un equipament opcional de seguretat amplíssim. En definitiva, una gran opció a tindre en compte i que apunta a enderrocar el rei, el Golf GTI.

E.Bocigas

Ford Focus ST 2.0 250CV

Ford Focus ST 2.0 250CV
8

Motor

9/10

    Comportament

    9/10

      Confort

      7/10

        Equipament

        9/10

          Consums

          7/10

            Seguretat

            9/10

              M'agrada

              • - Seients
              • - Suspensió
              • - Motor
              • - Estética agresiva

              Milloraria

              • - Sensibilitat Pantalla Multimedia
              • - Capacitat Maleter