El Fiat 124 fou un dels cotxes de més èxit de la història de la marca del Piemont. Presentat l’any 1966, el 124 es va convertir en un supervendes que fins i tot va conquerir bona part del mercat europeu. L’èxit del 124 provocà que l’any 1972 preparés una versió “Sport” que erogava 118 cavalls d’un motor 1.7 de cilindrada. Unes xifres respectables per un cotxe lleuger que tot just pesava 885 quilos.

1974-Fiat-124-Spider-Red-Front-Angle-st

L’èxit de la versió esportiva del 124 va propiciar que els Agnelli apostessin per un model descapotable, anomenat “Sport Spider”, que l’any 1982 fou actualitzat per Pininfarina, qui en va fer un disseny espectacular i que va convertir el 124 Spider en un clàssic atemporal.

El 124 contemporani

Fiat feia temps que pensava en crear un nou model descapotable, esportiu i diferent de la resta de la gamma de la marca de Torí. Va ser aleshores quan va aparèixer la possibilitat de desenvolupar un projecte de la mà de Mazda, per crear un biplaça esportiu i descapotable, de pes lleuger i a propulsió. Italians i japonesos van col·laborar per crear un automòbil per dominar el segment, i fruit de la col·laboració va sorgir el model que seria la base pel nou Mazda Mx-5 i per la resurrecció del 124.

124 2

El nou 124 aprofita la mateixa plataforma desenvolupada de la mà de Mazda, incloent però diversos ajustos en la direcció, les suspensions i el xassís, adaptant-lo a les especificitats mecàniques de la versió italiana. I és que el 124, a diferència del MX-5, rebrà un motor 1.4 Multiair turbo de 160cv i 250 Nm de parell (el mateix motor que equipa l’Abarth 500, per exemple), a diferència del motor atmosfèric SKYACTIV que equipa el japonès. Els compradors poden escollir entre un canvi manual de sis velocitats o un automàtic, també de sis velocitats. Ara bé, sorprèn que Fiat no incorpori, de moment la caixa de canvis de doble embragatge TCT, que tans bons resultats ha donat al associar-se amb el motor 1.7 de l’Alfa Romeo 4c, per exemple.

I és que, curiosament, aquest 124 havia de ser un model per Alfa Romeo (hauria de ser el citat 4c), mentre que el projecte que va desembocar en el 4c actual, era originàriament un model que Fiat volia preparar per la gamma Abarth. El que no ha transcendit, però pràcticament tothom dòna per segur, és que Abarth rebrà una versió més picant d’aquest biplaça descapotable, malgrat encara no tinguem dates ni confirmació oficial. I tant de bo la versió Abarth arribi, aquest cop sí, associada al canvi TCT.

124 4

Estèticament, el 124 Spider és una reinterpretació magnífica del model clàssic, allunyant-se del seu “germà bessó” japonès gràcies al toc clàssic i esportiu que li han atorgat els dissenyadors del Centro Style de Torí. Si la part frontal és un tribut al seu avantpassat, la part posterior reforça l’essència i la personalitat del 124, allunyant-se del classicisme i iniciant un nou llenguatge en el llibre d’estil de Fiat.

Per un altre banda, els interiors no s’allunyen pas massa del model ja estrenat per Mazda (de fet, en el pacte d’associació Mazda havia de dissenyar els interiors i Fiat la plataforma) i ofereixen una línia continuista. A destacar el seu sistema d’infoentreteniment “Fiat Connect 7.0”, que inclou, entre altres, una pantalla tàctil de set polsades, connexió Bluetooth i un sistema d’àudio Bose amb nou altaveus.

125 5