Avui us parlarem d’un model Porsche que ha estat molt de temps oblidat. Però que al 2015, any del seu 50é aniversari, ha recuperat el lloc que li pertoca. Us parlem del 912, el moltes vegades anomenat 911 dels pobres.

912 1965

Només el distintiu “912” del darrera el diferenciava del 911. Fixeu-vos en els tres rellotges del cuadre.

A principis dels anys 60 el Porsche 356 començava a demanar un recanvi, tot i que les seves vendes continuaven sent molt bones. Els enginyers d’Stuttgart van començar a treballar en el seu substitut, el mític 911 i a finals del 1963 vam veure el producte final. L’any següent sortirien de producció les primeres unitats, molt cotitzades avui dia. Del motor bòxer de 4 cilindres del 356 es va passar al motor bòxer de 6 cilindres, que permetia unes millors prestacions alhora que donava més marge de millora per futures versions. Aquest canvi de motor va suposar que el preu del 911 fos molt superior al del 356, concretament parlem de 6.490USD per el 911 i de 4.685USD per el 356. La diferencia entre un i l’altre era de 1.790USD, que pot semblar poc avui dia però en aquella època era molt. Com exemple només direm que un Ford Mustang valia 2.368USD i una VW T1 uns 1.800US. Aquesta diferencia va suposar que molts Porschistes que havien anat canviant de model durant els precedents models de 356 (Pre-A, A, B i C), ara no poguessin arribar a comprar-se el nou model. Les queixes van ser generalitzades, sobretot als Estats Units, el mercat més importat per Porsche.

912 1966

La cotització del 912 ha augmentat casi un 200% en dos anys.

La reacció de la marca no es va fer esperar i al abril de 1965 es van treure de la màniga el 912. La recepta era molt senzilla. Es tractava d’agafar el 911 i col·locar-li el motor del 356SC, un 1.6 litres de 90cv. Aquest motor que ja portava temps en producció, estava totalment amortitzat i el seu cost de fabricació era molt baix. Això va permetre ajustar molt el preu, que es va situar en uns 4.700USD, pràcticament el mateix preu que l’últim 356.

912 Advert 1965

Publicitat de la época. El 912 va ser un gran éxit comercial per Porsche.

Exteriorment un 912 es idèntic a un 911 i només el distintiu posterior els diferencia. A l’interior hi havia alguns canvis per tal d’abaratir el seu preu. Dels 5 rellotges del 911 es van passar a només 3. El seu equipament era molt pobre tot i que molts compradors van equipar els seus models amb les opcions dels 5 rellotges, de la caixa de canvi de 5 relacions, de la radio,… L’èxit va ser total i en els seus primers anys de vida es va vendre molt més que el seu germà gran, el 911. A finals del 66 (models 1967) va aparèixer la carrosseria Targa i les llandes Fuchs. L’any 1967 els 5 rellotges i la caixa de 5 marxes van passar a formar part de l’equipament de sèrie. A finals de 1968 (models 1969), la distancia entre eixos va créixer en 57mm, per tal de dotar al cotxe d’una major estabilitat, per això els models de 1965 a 1968 es coneixen com a SWB (Short Wheel Base) i els de 1969 com a LWB (Long Wheel Base). Aquell mateix any 1969 i amb 32.867 unitats venudes el 912 va desaparèixer i va deixar el seu lloc al 911 2.0 T, la versió bàsica del 911 que ja portava un temps en producció. Anys més tard, l’any 1976, Porsche va recuperar la recepta amb el 912E, venut exclusivament als Estats Units durant aquell any. Portava el motor 4 cilindres bòxer del recentment desaparegut 914 2.0 i només es van fabricar 2.099 unitats.

912 Targa

La primera versió Targa de finals de 1966 es coneix com a “Soft Window”, ja que la part del darrera era de plástic i no de vidre com a partir dels models de 1968.

Apart de l’estètica, el millor del 912 era el seu comportament. El motor de 6 cilindres del 911 era molt més gran i pesat que el del 912 i per tant anava molt més penjat del eix posterior. El motor del 912, al ser més petit, podia anar més endavant, cosa que centralitzava més el pes.  Així doncs el 912 era molt més fàcil de conduir i molt més noble que el nerviós 911. Es deia que un 912 en bones mans podia en un tram de corbes seguir perfectament un 911 tot i la diferencia de potencia. Com a mostra tenim la victòria del polonès Sobieslaw Zasada al campionat europeu de rallys de 1967 (Grup 1).

Archivos of Sobieslaw Zasada S.A

El polonés Sobieslaw Zasada en plena acció l’any 1967.

Tot i això, després dels seus anys de bonança, el 912 va quedar totalment oblidat i fins fa ben poc la seva cotització era molt baixa. Fa dos o tres anys es venien per 10.000-15.000€. Però el seu ressorgiment va arribar l’any 2013, quan el 911 celebrava els seus 50 anys. La forta pujada de la cotització del model mític de la marca (en alguns casos de més del 100%) va arrossegar també els 912, que han vist com la seva cotització no parava de pujar i avui dia, any del seu 50é aniversari, els mateixos models que fa dos anys es venien per 15.000€, ara es venen per 40.000€.  Com es diu a vegades, un sempre acaba al lloc on li pertoca.

Fotos: Porsche AG, Arxius de Sobieslaw Zasada.