Com cada any… Torna el fred i amb ell les probables nevades. Molts dels petits accidents i bloquejos de carreteres es produeïxen per la manca de coneixement dels conductors en la conducció amb la carretera nevada o amb plaques de gel. Per això us recordem 4 consells bàsics de conducció amb neu.

IMG_2204

 1 .- Anticipació visual

Sembla obvi oi ? En circumstancies adverses cal anticipar els problemes i estar més alerta que mai. La vista es la que treballa en busca d’obstacles i en buscar la traçada ideal. Cal mirar sempre cap allà a on es vol anar, si ens mirem el cotxe del davant  acabarem contra el cotxe del davant . Sempre anem cap allà on mirem.

 2 .- Suavitat en la conducció

La anticipació visual ens permetrà evitar qualsevol tipus de maniobra brusca (frenades fortes, acceleracions brusques, gir excessiu del volant, etc … ). Totes les nostres accions al volant han de ser a càmera lenta.

El pedal de l’accelerador, igual que el del fre, cal usar-los amb molta delicadesa. Per exemple, en sortir d’un revolt fins que notem que el cotxe no patina de cap de les rodes, no és el moment idoni per a accelerar.

Utilitzem  el motor com a fre, amb una marxa mes curta del que portaríem a fi d’evitar haver de frenar o reduir marxesMolt de compte al reduir una velocitat, perquè l’efecte que provoca sobre les rodes es com si les frenéssim de cop. Deixeu anar molt a poc a poc l’embragatge un cop reduïda la velocitat amb el fre. Amb cotxes automàtics, limiteu manualment la marxes a fi de que el motor retingui.

En el cas d’haver de trepitjar el pedal del fre, fer-ho sempre amb les rodes rectes. Si frenem amb les rodes girades l’únic que fem és perdre encara més el control de la situació. Fixeu-vos en la inclinació de la carrereta. Gireu lleugerament les rodes a favor de la pendent per evitar el lliscament i salvar la situació L’ABS ajuda pero miracles no en fa.

A l’hora de prendre els revolts,  no girar mai el volant més del compte. Un angle de gir excessiu al volant provoca immediatament l’aparició del subviratge, és a dir, el cotxe comença a derrapar del tren davanter. En aquest instant, girar menor el volant serveix perquè el cotxe giri més.

IMG_4793

 

3.- Conèixer el cotxe

Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat del cotxe ABS, ESP, ASR, etc…  pels que hem pagat una petita fortuna, es clau per a practicar una conducció segura. Saber com treballa l’ESP es esencial  per fer alló que gairebé ningú no fa per desconeixement i por. En el cas que ens ocupa … desconnectar-lo.

Excepte si portem pneumàtics d’hivern llavors millor no fer-ho. Però si com el comú dels mortals portem pnemàtics de tota temporada o cadenes cal fer-ho. L’ESP està dissenyat per funcionar correctament amb una superfície de grip constant (el pneumàtic d’hivern sí que ofereix aquest continuïtat en l’adherència) . Una de les premisses en què es basa l’ESP és la rapidesa amb què giren les rodes, i amb cadenes muntades o amb pneumàtics estàndar les rodes van patinant damunt la neu. Per tant l’ESP està percebent constantment una variació contínua de velocitat en el gir de les rodes, de manera que sempre envia informació per frenar una roda o altre. Això dificulta que el cotxe avanci amb suavitat i, el que també és important, pot repercutir en un escalfament excessiu dels frens.

4.- Saber utilitzar les cadenes

No cal dir que cal estar segur de saber posar les cadenes oi? El que no cal es aturar-se a posar-les si no es del tot necessari. Som un país de majoria urbanita i quan veiem veu al marge de la carretera ja hi ha qui posa les cadenes, com si fos divertit ! Doncs bé a part d’entorpir enormement la circulació. Malmetreu els pneumàtics i l’asfalt si no hi ha prou gruix de neu

maxresdefault

5.- Sentit comú.

Conduir amb por es un dels pitjors enemics a la carretera, si no us veieu en cor de sortir a la carretera en aquestes condicions millor quedar-se a casa. Es infinitament més segur per a un mateix i pels altres. Regla bàsica de la conducció: no conduir mai per sobre de les possibilitats de cada conductor.