El Citroën C1 va néixer l’any 2005 amb l’acord de PSA (Citroën i Peugeot) amb Toyota. El segment del que forma part no permet a les marques recollir tants beneficis com en d’altres, el comprador espera un preu ajustat i la competència es multiplica per moments. Les marques entenen que és un mercat on és fundamental ser-hi. Per tant, van decidir unir esforços per crear els petits i gairebé idèntics Citroën C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo. La fórmula, molt emprada sempre en petits utilitaris i mono-volums, va funcionar i altres fabricants també en van prendre nota. Després dels face-lift de 2009 i 2012, PSA i Toyota van reeditar l’acord. Al 2014 van néixer els nous Citroën C1, Peugeot 108 i el Toyota Aygo. Amb motors de 3 cilindres, consums molt baixos, plens de tecnologia i amb diferencies més evidents entre ells.

C1_1

La nostra unitat de proves, el Citroën C1 Shine de cinc portes amb el motor de 82 cavalls, porta molts extres que no estem acostumats a veure en vehicles d’aquestes característiques. Càmera de visió posterior, accés i encesa del vehicle sense clau, seients de cuir calefactats i pantalla tàctil de set polzades on podem clonar el smartphone mitjançant Mirror Link.  També inclou altres elements que perfilen una aparença més sofisticada: acabats cromats i llandes d’aliatge en negre i platejat.

 Si al Peugeot se’l considera més seriós i al Toyota l’extravagant, el C1 és el més juvenil dels tres germans. La nostra unitat quedava discreta amb el color Gris Gallum Metal·litzat, però les diverses opcions en colors vius fan que el client es pugui acabar quedant un cotxe d’aparença ben divertida. Comparant-lo amb l’anterior versió, la millora en disseny i acabats és molt notable. Fars davanters i posteriors treballats, les quatre portes tanquen amb un “xop” molt elegant, existeix una versió descapotable que el fa molt “chic” i l’interior queda correctament acabat amb plàstics brillants seguint la moda imposada pel Fiat 500 i el Mini.

C1 Interior

L’habitabilitat del vehicle és meravellosa a les places davanteres. Els seients de cuir em van fer patir calor en retencions a ple sol, però també he de dir que en condicions normals són sorprenentment còmodes. Volant i seients totalment regulables i retrovisors ajustables elèctricament, fan que te’l fagis teu molt ràpidament. En canvi les places posteriors són més justes. A Catalunya poden colar, però als països del nord on la gent és més alta no crec que dos adults puguin suportar un viatge gaire llarg. Per altra banda, les finestretes posteriors no es poden baixar. Ens hem de conformar amb l’opció d’obrir-les lateralment.

C1 Finestra

El motor 1.2 de 82 cavalls homologa un consum mig de 4,3 litres cada 100 quilòmetres. Sense fixar-me molt en el consum m’hi vaig acostar. Comparant-lo amb el de 68 cavalls que també ofereix la gamma C1, els consums són gairebé idèntics, i els 82 cavalls són ben rebuts quan els necessites. Si hagués de triar, sens dubte em decantaria pel més potent. Aquest consum tant minvat però, té truc. Són motors de 3 cilindres, molt de moda avui en dia. Desperten odis i passions, són motors molt petits (aquest en concret de benzina) i depenen d’un turbo que ajuda a maquillar bastant la potència que entreguen. Cito al meu company Ferran Vital en un post on parlava precisament d’aquest motors: “un motor de tres cilindres […] és un motor naturalment descompensat des d’un punt de vista cinètic i termodinàmic”. No vaig posar-me a desmuntar el motor, però si que vaig advertir l’evident vibració de tot l’habitacle quan el cotxe està aturat amb el motor encès o fins i tot a baixes revolucions. Que el canvi de marxes oscil·lés degut a la vibració no ho trobo massa normal.

C1 Motor

Aquest C1 és un molt bon retrat de la societat. Abandonem antigues prioritats, però la tecnologia i les grans pantalles han de ser-hi. A un telèfon ara li exigim que sigui capaç de executar jocs, navegar per internet, fer fotos magnifiques, però en canvi la bateria no sol durar més d’un dia. Amb aquest cotxe trobo que el comprador fa el mateix plantejament. No importen certs aspectes que poden incomodar a qualsevol propietari d’un hatchback si tinc tecnologia que em fa estar a l’altura d’un BMW, Mercedes o Audi d’alta gamma i consums que cada cop més s’acosten al zero utòpic.

 Si ets un periodista de motor reputat, amb molts anys d’experiència i que ha provat autentiques bestialitats automotrius, podries fer un test exhaustiu i dir que la direcció no és del tot precisa, amb respostes i tactes millorables. Jo, menor de 25 anys (encertant de ple en el target de potencials compradors del Citroën C1), us diré que la conducció és més que correcta en el seu terreny de confort, la ciutat. Amb permís del Volant RACC i la Copa Kobe, ningú s’endurà de tram o de tandes un Citroën C1. Un angle de gir sorprenent, resposta del motor quan la necessites amb un so agradable (penalitzant consums), suspensió còmode (ho agraireu als passos elevats), confort i la possibilitat de tenir l’iPhone o Android clonats a la pantalla tàctil el transformen en una opció molt vàlida pels nous conductors i per segon vehicle de la família.

 Les rodes són estretes i no es poden fer miracles, però conduint en carreteres revirades i amb revolts tancats, el C1 és una joguina ben divertida. Quan dic divertida, em refereixo entrant als revolts a velocitats raonables. A les corbes més obertes s’ha de vigilar, ja que tendim a negociar-les a velocitats més altes i el petit urbà té les seves limitacions. El control d’estabilitat i el control de tracció vetllen per la nostra seguretat, però hem de ser conscients de que portem un compacte mini. El seu terreny és la ciutat, on es mostra àgil i còmode, fins i tot sortejant passos elevats i sobretot estacionant.

_MG_5206

A continuació us deixo amb un vídeo on mostro l’estètica, l’agilitat en girs estrets i tancats, la càmera de visió posterior i una mica de conducció en carretera.

El trobo una genial demostració positiva del canvi de prioritats del públic massiu. Un cotxe fantàstic per conductors joves i una opció a considerar com a segon vehicle sense renunciar a l’equipament que pot tenir el primer.
Ferran Rosàs

Citroën C1

Citroën C1
7.3333333333333

MOTOR

7/10

    COMPORTAMENT

    6/10

      CONFORT

      8/10

        EQUIPAMENT

        9/10

          CONSUMS

          8/10

            DISSENY

            7/10

              M'agrada

              • - Equipament i tecnologia
              • - Consum
              • - Abandona la sensació low-cost

              Milloraria

              • - Vibració desmesurada
              • - Finestres posteriors
              • - Comportament (cosa que el públic objectiu no valora gaire)