La Sèrie 3 de BMW és una de les sagues més exitoses i reconegudes de la història de l’automoció. No debades, els Sèrie 3 històricament han estat, i encara són, els referents del segment D, corresponent a les tradicionals berlines europees.

1

No fa massa anys, a mitjans de 2013, BMW va sumar una tercera variant a les carrosseries disponibles fins al moment, les arxiconegudes berlina i Touring (versió familiar o ranxera). La tercera variant, que rebia el nom de Gran Turismo (GT) suposava una mena de maridatge entre les dues variants clàssiques, pensades per aquells compradors que necessitaven una dosi extra d’espai i habitabilitat però sense voler renunciar al disseny i l’estil esportiu i desenfadat de les carrosseries berlines tradicionals.

I és que el Sèrie 3 GT és, de llarg, el més gran de la gamma. La variant Gran Turismo és 200 mil·límetres més llarga i 81 mil·límetres més alta que la variant Touring, la versió més familiar de BMW fins aleshores. Però el que encara és més rellevant, en termes d’habitabilitat i confort, és la longitud seva batalla (distància entre eixos davanter i darrer), que augmenta 110 mil·límetres respecte les carrosseries berlina i Touring.

10

Aquets onze centímetres extra de batalla suposen una gran diferència en termes de capacitat, habitabilitat i confort, ja que permeten un major espai per les cames dels adults que viatgen a les places posteriors, i homologuen una quota d’habitabilitat setanta centímetres més gran que les carrosseries tradicionals de la Sèrie 5 (i ja no parlem d’altres models de la competència, com ara l’Audi A5 Sportback). L’espai i l’habitabilitat de les places posteriors, el tradicional taló d’Aquil·les de la Sèrie 3, mai més ha de suposar un problema pels compradors de la marca bavaresa.

Una estètica peculiar

La silueta del Sèrie 3 GT és diferent i en certa mesura, peculiar dins la gamma de BMW. Si bé la Sèrie 5 fou la primera en rebre la variant GT (amb un disseny que no va deixar indiferent a gairebé ningú), la versió Gran Turismo de la Sèrie 3 vol repetir la fórmula del seu germà gran.

12

Aquest Sèrie 3 GT és un vehicle considerablement gran, fins al punt de convertir-se en el gegant del seu segment gràcies als 4’82 metres de llargada, 1’83 d’amplada i 1’51 d’alçada que homologa la seva fitxa tècnica. Aquestes dimensions, sumades a un pes notablement superior al de les altres variants de la Sèrie 3 (homologa un pes al buit de 1.650 quilos en les versions més pelades, que esdevé escandalosament proper als 1.800 quilos a les versions més equipades) fan que els enginyers bavaresos hagin hagut de fer mans i mànigues per aconseguir un coeficient aerodinàmic òptim i no penalitzar consums i capacitat dinàmica. La forma del pilar C, el seu grau d’inclinació, les nervadures laterals i la seva inserció al maleter en forma cupè responen a una solució tècnica per sobre d’una voluntat estètica.

En aquest sentit cobra importància l’aleró retràctil que disposa aquest Sèrie 3 GT, que es desplega automàticament quan circulem a més de 110 quilòmetres per hora i es retrau quan circulem per sota de 70. Tanmateix el conductor disposa d’un botó al costat dels alçavidres per disposar de les diverses configuracions i posicions de l’aleró a la seva voluntat.

9

Si bé la part darrera del vehicle es veu condicionada per aquesta necessitat tècnica, el frontal no difereix massa dels seus germans de gamma, i manté la línia d’estil pròpia de la casa bavaresa: doble calandra, grups òptics, entrades d’aire, espòilers inferiors, llums antiboira… tot plegat, mantenint l’estil i l’elegància de la Sèrie 3 sense renunciar a un punt estètic atrevit i esportiu.

La nostra unitat de prova, equipada amb el paquet Luxury, equipa un sistema de fars bi-xenó i llums dotats de tecnologia LED, exclusius cromats a la calandra, al marc de les portes i una motllura també cromada al tub d’escapament, així com unes elegants llandes de divuit polsades específiques d’aquest nivell d’acabats.

5

Un cotxe pensat per ser habitable

Pel que fa als interiors, el disseny d’aquest Gran Turismo difereix poc o gens de la resta dels seus germans de gamma, i és pràcticament igual que qualsevol altre Sèrie 3 equipat amb els mateixos extres o paquets d’equipament. A un interior elegant i sobri hi destaca la consola central, presidida per la pantalla digital i el sistema multimèdia iDrive, probablement el millor sistema d’infoentreteniment del mercat.

16

Els seients (que la nostra unitat de prova equipava elaborats en cuir, com bona part de la tapisseria interior) recullen a la perfecció al conductor i als acompanyants d’aquest, i gràcies a les seves dimensions, ofereix un òptim confort i habitabilitat. Dos adults viatgen amb una comoditat absoluta a les places posteriors, i fins i tot és possible encabir-hi un tercer ocupant, per bé que comprometent de forma significativa el confort dels ocupants de les places darreres. Les places davanteres, per la seva banda, garanteixen amplitud i comoditat, i fins i tot es poden equipar amb un sistema calefactor dels seients, molt adequat pels dies més freds d’hivern.

Un altre element molt útil que equipava la nostra unitat de prova és el detector de canvi de carril, anomenat “Driving Assistance”, que ens avisa amb una vibració de volant quan detecta risc de sortir-nos del carril pel qual circulem. A més, si detecta que circulem massa a la vora del vehicle que ens precedeix, és capaç de preparar el cotxe per qualsevol emergència frenant lleugerament el vehicle i preparant-se per una possible frenada brusca.

17

Els altres extres significatius que equipa la nostra unitat de prova són la càmera d’aparcament darrera i un sistema d’àudio HiFi de nou altaveus que efectuen la seva escomesa a la perfecció.

Una mecànica eficient, un dinamisme discret

La nostra unitat de prova era el model 318d, el motor de mecànica dièsel d’accés de la Sèrie 3 de BMW. Aquest motor (sempre en posició longitudinal i per darrere de l’eix davanter) eroga 150 cavalls de potència i pot anar associat a un canvi manual o automàtic. En el nostre cas, el frugal motor bavarès anava associat a un canvi automàtic Steptronic (ZF8HP) de vuit velocitats, capaç d’extreure en tot moment un bon rendiment sense penalitzar els consums del vehicle (que oscil·len entre els cinc i els sis litres reals en cicle mixt). Sí que és cert, però, que el tacte del motor és una mica rugós i aspre, i la seva resposta menys immediata si el comparem, per exemple, amb la prova del Skoda Superb L&K que vam realitzar fa unes setmanes.

El Sèrie 3 GT és un cotxe amb vocació familiar. A causa de la seva major alçada, les seves majors dimensions i el seu pes, no és un cotxe especialment àgil per recórrer el centre històric de les ciutats o per atacar una estreta carretera de muntanya, si no que està molt més enfocat a un ús extraurbà, permetent realitzar llargs desplaçaments amb una comoditat excelsa acompanyada d’una enorme capacitat de càrrega i habitabilitat.

20

Hom pot escollir entre tres modes de conducció anomenats “Eco Pro”, “Confort” i “Sport” (en aquest 318d GT no existeix l’opció “Sport+”) que varien la resposta del cotxe, la duresa del pedal d’acceleració, el tacte de la direcció i la resposta de la caixa de canvis Steptronic de vuit velocitats. Seleccionant el mode “Eco Pro”, podem observar la quantitat de carburant que som capaços d’estalviar durant els nostres desplaçaments, i fins i tot circulem a una velocitat constant en un tram més o menys planer, és possible circular a vela, és a dir, quan deixem d’accelerar, i mentre no toquem pedal de fre ni de gas, l’electrònica desembraga i el motor continua al ralentí, per sota de les 1.000 rpm, sense consumir gens de combustible, mentre que el cotxe segueix avançant per la pròpia inèrcia de l’energia cinètica .

Els altres dos modes de conducció, coneguts com “Confort” o “Sport” ja no prioritzen només l’estalvi de carburant, si no que permeten un major llibertat d’acció al motor. Seleccionant el mode esportiu, i passant al control seqüencial del cotxe amb la palanca de canvis (el 318d no té opció d’equipar lleves al volant), podem extreure l’essència del vehicle fins arribar al llindar de les 3.500 rpm, on el motor ja no ofereix més parell ni potència, i el so que emet no és gens evocador ni convida a exprimir la part alta del tacòmetre.

22

El comportament del vehicle, tot i ser un cotxe de propulsió (tracció posterior) és descaradament subvirador. D’una banda, els enginyers de BMW saben que la majoria de conductors saben com reaccionar quan el cotxe “fa un recte” molt millor que quan “marxa de cul”, i de l’altre, malgrat respectar al màxim l’equilibri de pes, aquesta Sèrie 3 GT és més pesada i té moltes més inèrcies que la resta de vehicles del seu segment, cosa que obliga a haver de frenar molt abans als revolts i que perjudica les acceleracions, avançaments o incorporacions.

21

Tot i que sota la nostra voluntat podem desconnectar el control de tracció, costa molt (moltíssim) fer sobrevirar a aquest vehicle, i de fet, el 95% dels compradors d’aquest cotxe mai desconnectarien el control de tracció per jugar amb la part darrera del seu vehicle.

En línies generals, el 318d és un cotxe noble, que permet trepitjar l’asfalt amb seguretat gràcies a la rigidesa torsional del seu xassís i del seu bastidor, i tot i que no és un cotxe especialment àgil (tampoc és l’objectiu d’un cotxe que cerca la comoditat) és més que suficient per mantenir ritmes legals homologant consums de carburant continguts. Això sí, aquest model, malgrat emprar el motor d’accés de la gamma, no és barat: amb totes les opcions d’equipament i extres que equipa, el preu final de la nostra unitat de premsa és de 49.818 €.
F.Vital

Fotos i revelatge digital: @fvital

BMW 318d GT

BMW 318d GT
7.8333333333333

Motor

6/10

    Comportament

    7/10

      Confort

      9/10

        Equipament

        9/10

          Consum

          8/10

            Tecnologia i disseny

            9/10

              M'agrada

              • - Capacitat del maleter.
              • - Habitabilitat i comoditat.

              Milloraria

              • - Disseny peculiar.
              • - Escasa agilitat.
              • - Un motor poc elàstic.