He de ser sincer. Dièsel i tricilíndric no és el primer que penso quan imagino un BMW Sèrie 1, i encara menys si l’associo a la consonant M, per molt paquet estètic que aquesta lletra pugui ser. El passat mes de gener (ja fa onze mesos), BMW va presentar la tercera generació del seu vehicle compacte, el Sèrie 1. I ja aleshores ens va sorprendre la introducció, per primer cop en la Sèrie 1, dels motors “downsized”, és a dir, petits motors de només un litre i mig de cilindrada i tres cilindres.

3

Estètica més agressiva

La tercera generació del BMW Sèrie 1 gaudeix d’un disseny més afilat, musculós i si es vol, masculí, que les generacions anteriors. De fet, un dels aspectes més criticats de la generació immediatament precedent (que vam poder provar fa més o menys un any exacte) era el seu disseny poc agressiu, amb predomini de formes arrodonides i mancat de contundència i personalitat. Com a la generació precedent, els compradors poden escollir entre carrosseries de tres o cinc portes.

Els nous dissenyadors de BMW han volgut redissenyar un cotxe que recuperi alguns dels valors estètics tradicionals dels de Baviera. Les línies d’aquesta tercera generació són més anguloses i rectangulars,i emfatitzen el seu caràcter agressiu. Un dels punts on els dissenyadors de BMW van incidir de forma especial fou el frontal, més perfilat i esportiu que el del seu predecessor gràcies a l’allargament dels grups òptics, que equipats amb tecnologia LED, permeten emfatitzar la personalitat del compacte bavarès. La calandra i els espòilers davanters també van ser redissenyats, amb unes entrades d’aire més grans que reforcen la imatge esportiva del Sèrie 1.

1

Les nervadures laterals i la vista de tres quarts del vehicle no difereixen massa de les generacions precedents, ja que manté les nervadures sobre el capó alhora que emfatitza la nervadura lateral, atorgant una silueta més esportiva, definida i musculosa al Sèrie 1. El pilar A recull les nervadures del capó i les entrega, de forma poderosa sobre el pilar C, que recull bona part del dinamisme del cotxe i provoca un efecte òptic que recorda molt al dels cupès de temps anteriors de la marca bavaresa. A la zona posterior del vehicle hi destaquen els nous grups òptics en forma de “L” i l’ús de tecnologia LED als pilots vermells, que permeten una millor visualització de frenada a la resta d’usuaris de la via on circulem.

2

A totes aquestes actualitzacions estètiques hi cal sumar que la nostra unitat de prova equipa el paquet “M Sport”, un “pack” estètic que inclou, entre altres, llandes de dinou polsades, rodes sobredimensionades (225 davant i 245 al tren posterior), una calandra més estilitzada, falses entrades d’aire més grans i un difusor posterior específic. Però el que probablement emfatitzi més el caràcter i l’aparença del “modest” 116d vestit amb el paquet “M Sport” és l’alçada lliure que presenta. El paquet “M Sport” incorpora un sistema de suspensió específic que rebaixa uns quants mil·límetres l’alçada del vehicle, cosa que el fa molt més cridaner i sobretot, estable a l’hora de negociar revolts.

6

Els interiors de la Sèrie 1 també han estat objecte de revisió, i introdueixen alguns petits canvis com ara els nous acabats tèxtils dels seients (predomini de la tela i l’Alcàntera), il·luminació dels botons de la consola central com ara els climatitzador o les sortides de ventilació dins de l’habitacle. A aquestes novetats cal sumar les especificacions que equipa la nostra unitat de prova, vestida amb el espectacular paquet “M Sport”, que inclou uns seients esportius acabats en tela, cuir i pell específica del paquet M, que emfatitzen (i de quina manera) la posició de conducció de BMW, molt baixa, amb les cames força estirades i la posició del cos i de les cames lleugerament inclinades a l’esquerra.

L’apartat multimèdia i electrònic dins l’habitacle és colossal i inclou multitud de “gadgets” i altres accessoris d’infoentreteniment i seguretat, com ara l’excel·lent navegador iDrive (probablement el millor sistema de navegació del mercat), càmera de marxa enrere, sensors d’aparcament, retrovisors enfosquits per evitar enlluernaments, “speed limit info” (per saber en tot moment el límit de velocitat de la zona on circulem) climatitzador bizona o quadre d’instruments amb més funcions que els versions normals. Val a dir que tots aquests extres que milloren el conjunt i el fan encara més exclusiu encareixen sensiblement el preu final del producte.

16

A les novetats dels interiors cal sumar-hi una sensible millora de l’habitabilitat, un dels punts més criticats de les dues primeres generacions de la Sèrie 1. Evidentment el fet de ser un compacte a propulsió limita la possibilitat d’oferir una habitabilitat comparable a altres models que empren plataformes de tracció davantera. Ara bé, en aquesta ocasió els bavaresos han sabut trobar l’equilibri per oferir una millor capacitat de càrrega i habitabilitat interior. Sense anar més lluny, el maleter arriba a homologar una capacitat de càrrega de 360 litres amb els seients en posició horitzontal, una xifra que iguala –i fins i tot supera- els principals competidors del Sèrie 1.

21

Motorització discreta, però efectiva

Una de les coses que ens van sobtar més quan BMW va anunciar la tercera generació de la Sèrie 1 fou, sense cap mena de dubtes, la inclusió de motors tricilíndrics dièsel i benzina en la seva oferta de gamma. Era el primer cop que els bavaresos recorrien als motors “downsized” de baixa cilindrada (litre i mig) i només tres cilindres per les seves versions d’accés a la gamma, corresponents a la nomenclatura 116i i 116d.

Amb tot, BMW va seguir apostant per un repartiment perfecte de pesos (50:50 entre eix davanter i darrer), motor en posició longitudinal i impulsat per sistema de propulsió (tracció darrere). I és que aquesta tercera generació no és més que una actualització de la mateixa plataforma que ja utilitzava el BMW Sèrie 1, ja que no serà fins al final de la vida de l’actual generació que BMW canviarà la plataforma per passar a utilitzar, per primer cop, una de tracció davantera i motor transversal.

3

La nostra unitat de proves, 116d, equipa aquest nou motor dièsel de tres cilindres, que anuncia cicles de consums molt baixos (entre els tres i quatre litres de mitjana) i unes emissions per sota de la normativa Euro6. El petit propulsor de litre i mig de cilindrada homologa una potència de 116cv i un parell de 270 Nm. A priori, hom pot dubtar que el petit tricilíndric bavarès pugui moure amb agilitat alegria els gairebé 1.500 quilos que pesa el compacte en buit, i que estigui a l’alçada dels seus predecessors per mantenir l’ADN esportiu que sempre ha caracteritzat als de Munic.

Res més lluny de la realitat. La nostra unitat de prova, que associa el motor tricilíndric a la caixa de canvis automàtica Steptronic (ZF8HP) de vuit velocitats, es mostra àgil i ràpida en tot moment, obtenint uns bons registres de consum (que volten els quatre-cinc litres reals en autopista i vora els sis en ciutat) i unes acceptables sensacions dinàmiques. I tot, amb un motor sorprenentment silenciós (dins però també fora del vehicle) i sense vibracions o tacte rugós al volant.

3

Hom pot escollir entre quatre modes de conducció (Eco Pro, Confort, Sport i Sport+) que varien la resposta del cotxe, la duresa del pedal d’acceleració, el tacte de la direcció i la resposta de la caixa de canvis Steptronic de vuit velocitats. En línies generals, el 116d sorprèn per entregar la potència de forma suau i lineal, i per l’elasticitat que presenta el seu motor tot i la seva limitada potència, gràcies a la sincronització amb la caixa de canvis automàtica de vuit velocitats i en la posta a punt general del cotxe.

En recorreguts urbans, i amb els modes “Eco Pro” o “Confort” seleccionats, la nostra unitat de proves es mostra dòcil, civilitzada i adequada per circular dins les grans ciutats obtenint bons registres de consum i emissions, gràcies al sistema “Start&Stop” o el saber fer de la caixa de canvis automàtica. Això sí, es pot sentir una mica mandrós a l’hora d’efectuar avançaments ràpids (com per exemple a un camió de descàrrega, un cotxe en doble fila o un autobús en una parada) i la resposta del turbo no és immediata.

14

Fora de la ciutat, la nostra unitat de prova es troba prou còmode per ensenyar-nos la seva capacitat d’estalvi de combustible, un valor que tradicionalment no hem associat a BMW. I és que circulant en mode “Confort” o fins i tot “Sport” i mantenint una conducció tranquil·la (sensiblement per sota de les velocitats legals) podem obtenir xifres de consum reals de quatre litres i mig als cent quilòmetres a poc que l’orografia sigui favorable. Ara bé, si optem per una conducció més dinàmica a l’autopista o carreteres ràpides, i hem d’efectuar diversos avançaments, les xifres de consum es disparen considerablement.

Però on el BMW 116d mostra realment de què està fet és a l’hora de practicar una conducció una mica més dinàmica. Evidentment, la potència del model (116 cavalls) no és la més adequada si volem exprimir al màxim l’excel·lent bastidor de la Sèrie 1, però ens permet certes dosis de sensacions al volant, gràcies al fet de ser l’únic compacte que segueix apostant per la propulsió.

19

Si seleccionem els modes “Sport” o “Sport+”, la nostra unitat de proves extreu l’essència bavaresa i ens mostra el seu caràcter. La suspensió, prou còmode, s’endureix sensiblement (sense arribar mai a sentir-se incòmode), i la direcció passa a presentar un tacte molt més precís i directe, gairebé com si l’assistència elèctrica no funcionés i el volant ens permetés notar de forma intuïtiva què està passant a l’asfalt. Segurament també hi deu influir el fet d’equipar unes llandes de divuit polsades i pneumàtics sobredimensionats de 225 davant i 245 al darrere.

El 116d s’inscriu als revolts de les carreteres de muntanya de només pensar-ho, i gràcies als potents frens que equipa (disc ventilat al tren davanter i de disc senzill al darrer) ens permet mantenir en tot moment el control del vehicle, sense permetre inestabilitats o inèrcies estranyes. El sistema de propulsió és molt noble, i malgrat que preferim no desactivar les ajudes de tracció i estabilitat, l’electrònica és poc intrusiva i ens permet jugar una mica amb l’excel·lent bastidor del cotxe, permetent petites insinuacions de ball al tren posterior, que de ben segur dibuixarien un somriure als amants de la conducció dinàmica. I tot, obtenint mitjanes de consum ridícules.

13

No tot són flors i violes, però. El motor tricilíndric no seria el més adequat per efectuar avançaments a vehicles lents (tractors o camions) a les carreteres de muntanya, ja que malgrat seleccionar modes de conducció esportius o passar al control seqüencial de la caixa de canvis, la potència limitada del propulsor fa que els avançaments en pujada siguin més llargs del que voldríem, i això, entre d’altres, pot arribar a causar-nos cert neguit i falta de confiança a l’hora d’avançar.

Per tant, si hom prioritza aquest tipus de conducció més esportiva és recomanable que opti per motoritzacions més potents. Tot i que per un ús racional i diari (el 95% dels casos), el petit motor bavarès es mostra sorprenentment àgil, eficient i silenciós, el preu final de la nostra unitat de prova (uns 35.000€) potser ens convidaria a optar pel següent esglaó de la gamma, el 118d de 150cv.

En definitiva, aquesta tercera generació de la Sèrie 1 manté l’essència bavaresa, alhora que actualitza i potencia la seva estètica, per consolidar la seva singularitat en el segment dels compactes europeus. Un vehicle diferent i molt ben acabat que us permetrà gaudir de cert esperit esportiu amb unes xifres de consum escandalosament contingudes.
F.Vital

Fotos: @AnnaMGuasch i @ferranvital

BMW 116d

BMW 116d
7.7666666666667

Motor

7/10

    Comportament

    8/10

      Confort

      8/10

        Equipament

        9/10

          Consum

          8/10

            Disseny

            8/10

              M'agrada

              • - Consums ajustats.
              • - Estètica espectacular (paquet M Sport)
              • - Tacte suau i lineal, tot i ser un motor tricilíndric.
              • - Maleter més ample.
              • - Sistema multimèdia (especialment la nova versió iDrive).
              • - Tacte de la direcció i suspensions (paquet M Sport).

              Milloraria

              • - Resposta del motor a l'hora d'efectuar avançaments.
              • - Habitabilitat real places posteriors.
              • - Preu dels extres, paquets estètics i opcions d'equipament.