Alfa Romeo està monopolitzant bona part de les novetats estiuenques d’enguany. Si encara tenim molt fresca a la memòria la presentació de la flamant i espectacular Giulia, la marca llombarda també estrena, de la mà de la berlina esportiva, un nou logotip.

ALfa Romeo 2015

El logotip d’Alfa Romeo és un dels més macos i especials del món del motor. Quan ara fa 105 anys es va fundar l’ “Anonima Lombarda Fabbrica Autmobili” ho va fer intrínsecament lligada a la ciutat de Milà, la capital de la Llombardia.

La història del “Biscione”

Alfa Romeo va emprar dos símbols de la seva ciutat natal per presentar-se al món (no debades, durant els seus primers anys de vida la marca es va anomenar comercialment Alfa Milano). D’una banda, al seu escut apareix la creu de Sant Jordi, patró de la ciutat de Milà i símbol dels croats.

D’un altre, apareix una bèstia (en llombard arcaic “Biscione”) que devora un nen. La història d’aquesta bèstia es remunta a la tercera croada (la del rei Ricard Cor de Lleó i el sultà Saladí). En aquella expedició per alliberar Terra Santa de les mans dels musulmans hi va tenir un paper destacat Metteo Visconti, que segons la llegenda, era tota una bèstia al camp de batalla que feia fugir els sarraïns.

En tornar a Milà, els Visconti van fer del seu paper a les croades el símbol o distintiu familiar, creant l’escut de la bèstia devorant un sarraí. Amb els anys, i l’arribada del renaixement, l’escut dels Visconti va evolucionar fins convertir-se en una serp devorant un nen. En aquells anys, els Visconti s’havien convertit en els senyors de Milà, i el seu escut heràldic era per arreu de la capital llombarda.

420px-Coat_of_arms_of_the_House_of_Visconti_(1277).svg

 

Quan la dinastia Visconti es va exhaurir, ja al segle XV, els Sforza (parents dels Visconti) van fer-se amb el control de la ciutat, mantenint el símbol del “Biscione” a les principals places i castells de la ciutat, com el conegut “Castello Sforzesco”. Com a epitafi d’aquesta història, cal assenyalar que el cineasta Lucchino Visconti és descendent de la família nobiliària milanesa.

Evolució de l’escut

Des de 1910 fins avui, l’escut d’Alfa Romeo s’ha mantingut més o menys inalterable, amb petites modificacions estilístiques que l’han actualitzat als gustos estètics de cada moment.

Alfa_Romeo_logo_evolution

La d’enguany no deixa de ser una evolució més de l’escut centenari de la icònica marca italiana. El nou escut de 2015 proposa la desaparició del fons blau sobre el que figura el “Biscione”, i fa desaparèixer també la franja daurada que separava la creu de Sant Jordi i l’escut dels Visconti. A més, la corona del “Biscione” es desplaça vers el centre de l’escut, i passa a tenir només tres puntes rodones i una petita franja horitzontal en un exercici de racionalisme minimalista. Per acabar, desapareixen les lletres i grafies daurades, que passen a ser de color platejat per primer cop en 105 anys d’història, mimetitzant-se amb el fons de l’escut, també de color platejat.

La mateixa Alfa Romeo ha preparat un anunci sota l’eslògan “Alfa Romeo is back” on mostra els traços del nou escut a bord de la flamant Giulia: