Ferrari no para de créixer. I és que el 2015 va significar el millor any en termes de vendes i beneficis de la marca de Maranello, amb un total de 7664 unitats venudes, un 6% més que l’any precedent. Aquesta dada és especialment significativa enguany, ja que el 2016 serà el primer cop que Ferrari cotitzarà com una marca independent de la resta del grup FCA, tot i que seguirà sota control dels Agnelli i del grup, en un exercici d’enginyeria financera que reportarà dividends i beneficis importants al grup italoamericà.

Una producció particular

Les xifres de producció de Ferrari disten molt de les d’altres companyies de cotxes esportius, com Porsche o Mercedes. I és que a diferència dels fabricants germànics, els de Maranello mai han buscat un volum de producció, entre altres coses perquè l’exclusivitat dels seus models o una producció artesanal i gairebé individualitzada són algunes de les senyals d’identitat de la marca italiana.

fabrica-Ferrari-euros_TINIMA20121210_0773_3

Aquesta filosofia de creixement (a priori mai hauríem de veure un Ferrari SUV, o dièsel, o de quatre cilindres) ha sacrificat un major rendiment econòmic en virtut de l’exclusivitat. I és que des dels temps d’Enzo Ferrari, la divisió comercial de Ferrari tenia la missió de poder garantir l continuïtat i viabilitat econòmica de la divisió esportiva de la “Scuderia”, tant a la Fórmula 1 com a altres competicions de resistència.

Tot i les seves particularitats i la seva filosofia Ferrari tanca el 2015 amb uns ingressos de 22.854 milions d’euros, i uns beneficis nets de 290 milions, una xifra vint-i-cinc milions superior a la de l’any anterior.

Creixement exponencial, però diferenciat

Amb tot, el gruix del creixement de les vendes de Ferrari l’han protagonitzat els vehicles amb motors més modestos de la gamma, per dir-ho d’alguna manera. En concret, els tres cotxes que equipen un motor V8 biturbo (Califòrnia T, 458 Speciale i 488 GTB), mentre que els dos models que equipen els motors més potents de la gamma, els V12 (F12 i FF) han experimentat una davallada en les seves vendes. Dit d’un altre manera, el creixement dels de Maranello ha estat possible gràcies als models d’accés a la marca, i no pas pels seus superesportius més passionals, cosa que marca un canvi en la tendència històrica de Ferrari.

f12-berlinetta-thumb

Part d’aquest fet s’explica quan es consideren en quines àrees geogràfiques ha crescut més la marca italiana. I és que la zona que ha protagonitzat un major creixement ha estat la zona d’Àsia i el Pacífic, una extensa àrea que inclou països tan llunyans com ara Indonèsia, Corea del Sud o Austràlia, on els efectes de la crisi econòmica no foren, ni de lluny, tan devastadors com a Europa.