Un dels vehicles de competició més importants dels anys 70 i 80 en la seva categoria celebra aquest any el seu 40 aniversari. Parlem ni més ni menys que del Skoda 130 RS, l’anomenat a l’època “Porsche del Est”.

potencia-y-emocion-40-anos-del-koda-130-rs

L’any 1974 i en vistes a irrompre amb força al món de la competició, Skoda va estar treballant de valent amb tres prototips de competició, els Skoda 200 RS. Fins aleshores la marca havia centrat gran part dels seus esforços en les categories de poca cilindrada però amb aquests nous models volia començar una nova aventura. Però finalment aquests prototips no van complir amb les normes oficials per competir i Skoda va haver de canviar de plans ràpidament. El resultat va ser el 130 RS (Rally Sport), un vehicle de només 720kg gràcies a la utilització d’alumini i fibra de vidre en la carrosseria. L’eix davanter el va heretar del 200 RS i l’eix posterior va ser dissenyat des de zero. El seu motor, ubicat al darrera, era un 4 cilindres de 1.294cc i 140cv alimentat per uns carburadors Weber dobles i equipat amb una lubricació per carter sec. La seva velocitat màxima era de 220km/h i la caixa de canvis tenia 4 marxes. També va existir una versió amb 5 marxes però una nova reglamentació de 1976 la va fer desaparèixer.

potencia-y-emocion-40-anos-del-koda-130-rs (2)

El seu debut va ser a la temporada de 1975 i des seguida va fer-se un nom dins el món de la competició aconseguint moltes victòries. Entre les més recordades estan la victòria al campionat de turismes de 1981 o el doble triomf al Rally de Monte Carlo de 1977 en la categoria de vehicles de menys de 1.300cc. l’any següent també van aconseguir guanyar el Rally de Suècia.

potencia-y-emocion-40-anos-del-koda-130-rs (1)

L’any 1983 la fantàstica historia del 130 RS va arribar a la seva fi. La seva homologació FIA va expirar i no va ser renovada. Skoda va continuar  corrent amb el 130 LR (130cv) però aquest no va agafar mai el relleu del RS.